آفتاب
گزارش خبری/

هدف سفر اوباما به دهلی؛ تفرقه افکنی در روابط هند با چین و روسیه

هدف سفر اوباما به دهلی؛ تفرقه افکنی در روابط هند با چین و روسیه

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: رسانه های چینی سفر اوباما به دهلی نو را با هدف تفرقه افکنی در روابط هند با چین و روسیه ارزیابی کردند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در پایان دومین سفر خود به هندوستان در جمع جوانان هندی با تاکید بر «ارزش‌ های مشترک دو کشور» به توافق های موجود با دهلی نو در زمینه تجارت هسته‌ ای اشاره کرد.

همزمان با افزایش نگرانی‌ ها درباره ایمنی و بروز حادثه در نیروگاههای هند، اوباما یک توافقنامه هسته ای را با هند امضا کرد که اجازه استفاده از فناوری غیرنظامی اتمی را به این کشور می دهد.

همچنین مرگ پادشاه عربستان باعث شد تا اوباما سفرش به دهلی نو را با هدف شرکت در شصت و ششمین سال جمهوری در هند نیمه تمام بگذارد و برای دیدار با پادشاه جدید عربستان به ریاض برود و از تاج محل بازدید نکند.

اوباما در این سفر با تاکید بر لزوم گسترش روابط تجاری ، اقتصادی و سیاسی تلاش گسترده ای را برای ایجاد نقطه عط ف در روابط با شبه قاره هند با هدف مقابله با سیاست مهار چین و نگاه به شرق انجام داد. 

اظهارات اوباما درحالیست که روابط هند و آمریکا در پی دستگیری دیپلمات هندی در سال گذشته در واشنگتن به اتهام ارائه مدارک جعلی برای اخذ روادید برای خدمتکار خود رو به سردی گراییده و دو طرف در زمینه نقض حقوق بشر و سریلانکا نیز اختلافات گسترده ای را با یکدیگر دارند.

اگرچه اوباما در سفر به دهلی نو تلاش گسترده ای را برای تبدیل هند به متحد استراتژیک خود و حمایت از سیاست های غرب در قبال اوکراین انجام داد، دهلی نو هنگام تسلط روسیه بر کریمه از مسکو حمایت کرد که با واکنش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مواجه شد.

رسانه های هندی گزارش دادند که اوباما در سفر به هند با وجود فشار علیه دهلی نو در زمینه مسائل اجتماعی از جمله حقوق زنان در عین حال اعلام کرد که هند می تواند بهترین شریک آمریکا باشد.

رسانه های چینی نیز با اشاره به اظهارات اوباما در سفر به دهلی نو اعلام کردند که رئیس جمهوری آمریکا با سفر به دهلی نو در پی ایجاد تفرقه در روابط با چین و روسیه است.

در همین رابطه روزنامه « ایشین ایج» در گزارشی نوشت که چین در واکنش به سفر سه روزه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به هند با هدف شرکت در مراسم شصت و ششمین سالروز جمهوری هند در دهلی نو از هند خواست تا مقابل آمریکا هشیار بوده و فریب این کشور را برای مقابله با چین و اقدامات آمریکا در منطقه نخورد.

همزمان با تلاش واشنگتن برای ترغیب هند به ایفای نقش یک متحد با هدف گسترش روابط دوجانبه، «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین در پیامی به «پراناب موکرجی» به مناسبت شصت و ششمین سالروز جمهوری هند از آمادگی کشورش برای تقویت روابط راهبردی بین دو کشور خبر داده است.

کد N697167

وبگردی