آفتاب

فراخوان همایش ملی"به شهادت سکوت، اشغال ایران و کشتار مردم در جنگ جهانی اول"

فراخوان همایش ملی"به شهادت سکوت، اشغال ایران و کشتار مردم در جنگ جهانی اول"

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با همکاری مجموعه‌ای از موسسات پژوهشی مرتبط، نیمه اردیبهشت ماه 1394 همایش ملی " به شهادت سکوت؛ اشغال ایران و کشتار مردم در جنگ جهانی اول" را با حضور جمعی از اساتید برجسته تاریخ در داخل و خارج از کشور برگزار می‌کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، " به شهادت سکوت، اشغال ایران و کشتار مردم در جنگ جهانی اول " به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و با همکاری موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، گروه تاریخ دانشگاه تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و دفتر ادبیات انقلاب حوزه‌ی هنری، اردیبهشت ماه 1394 در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

موسی حقانی دبیر علمی همایش ملی به شهادت سکوت در نشست خبری‌ای به مناسبت اعلام فراخوان همایش در رسانه‌ها ضمن اشاره به برگزاری این همایش در نیمه اردیبهشت ماه 1394 ضرورت برگزاری چنین همایشی را این گونه بیان کرد: تاریخ عرصه عبرت آموزی است و هر چه آشنایی یک ملت با تاریخ خود بیشتر باشد توانمندی‌های آن در مواجهه با مسائل پیش روی آینده بیشتر خواهد شد. در تاریخ ایران یکی از عرصه‌های بسیار مهم، دخالت‌ها و سیاست‌های تخریبی انگلستان در کشور ما می‌باشد که نیاز به بازبینی آن با توجه به تداوم این سیاست‌های تخریبی کاملا احساس می‌شود. تلاش برای برپایی این همایش دقیقا در همین راستا صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش‌هایی با این زمینه موضوعی در گذشته، وجه تمایز این همایش را تلاش برای معرفی آثار جدید علمی و تحقیقات مکتی بر اسناد در کنار بیان ناگفته‌های تاریخی دانس. او در این زمینه افزود: " تاکید ما بر ارائه آثار جدید، غیر تکراری ، دارای نوآوری و نیز مستند می‌باشد. همین که بتوانیم بر عمق مطالعات این حوزه بیافزاییم خود گامی به جلو می‌باشد. مضافا این امسال در یکصدمین سالگرد جنگ جهانی اول اشغالایران می‌باشیم. ماجرایی که به واسطه سیاست‌های مخرب انگلیس به یک نسل کشی در ایران منجر شد و می‌توانست در صورت موفقیت آن سیاست‌ها به نابودی ایران منجر گردد.

در این همایش تلاش داریم به شکل مستند به مخاطب ایرانی بگوییم سیاست‌های انگلیس در دو سده اخیر مبتنی بر تضعیف و نابودی ایران بوده است. همچنین این دولت مصمم به جلوگیری از پیشرفت و توسعه ایران بوده و به عنوان یکی از موانع جدی توسعه ایران در کنار دیگر عوامل محسوب می‌شود.

رئیس موسسه تاریخ معاصر ایران در رابطه با نشست تخصصی ای که 11 آذرماه توسط هیات اجرایی همایش برگزار شد افزود: " در نشست تخصصی آذر ماه تلاش ما این بود که الگویی از رویکردهای پژوهشی مد نظر مسئولان همایش را در معرض استفاده و قضاوت و مخاطبان قرار بدهیم . همچنین اهمیت موضوع را یک بار دیگر به مخاطبین یاد آور شویم. در آن پیش نشست طرح موضوع نسل کشی در خلال قحطی بزرگ نیز مطرح شد و دیدگاه‌های مختلف مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت.

این استاد دانشگاه مخاطبان همایش"به شهادت سکوت" را تمام مردم ایران دانست چرا که همه آنها از سیاست‌های انگلستان آسیب دیده‌اند اما نسل جوان، محققان و کارگزاران نظام که در حوزه‌های مختف به ویژه مناسبات سیاسی و اقتصادی فعالیت دارند را به طور خاص مد نظر مجریان همایش دانست.

وی همچنین افزود: " محقق ایرانی و مسئولان می‌بایست در جریان سیاست‌های تخریبی انگلستان قرار بگیرند. سیاست‌هایی که همچنان ادامه دارد و توسعه و پیشرفت ایران را هدف گرفته است.

حقانی در رابطه با ضوابط پذیرش مقالات در همایش توضیح داد: رعایت ضوابط علمی و پژوهشی از یکسو و نوآوری و مستند بودن مقالات به ویژه بهره‌برداری از اسناد ملاک‌های اصلی مادر بررسی و گزینش مقالات است. در این بین تاریخ محلی و ذکر مداخلات انگلیس در مناطق مختلف ایران هم یکی از ملاک‌های اولویت قائل شدن برای انتخاب مقالات است.

گفتنی است آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش 28 بهمن ماه واصل مقالات 28 اسفند ماه می‌باشد. مقالات برگزیده ضمن تقدیر در همایش در نشریات معتبر علمی چاپ می‌گردد. علامندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش http://shahadatehsokout.ir مراجعه نمایند.

انتهای پیام

کد N696923

وبگردی