آفتاب

پایان روز اول گردهمایی مسکو/درگیری لفظی میان مخالفان سوری/تماس تلفنی لاوروف و سامح شکری

پایان روز اول گردهمایی مسکو/درگیری لفظی میان مخالفان سوری/تماس تلفنی لاوروف و سامح شکری

گردهمایی سوری‌ها در مسکو با نشست‌های مقدماتی میان نمایندگان مخالفان آغاز شد و قرار است که این هیات‌ها با نمایندگان دولت سوریه فردا (چهارشنبه) دیدار کنند. در همین حال امکان دیدار مخالفان سوری و نمایندگان دولت با وزیر خارجه روسیه مطرح شده است. همچنین منابع از وقوع درگیری لفظی میان مخالفان در مسکو خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، محمود مرعی، از رهبران هیات مخالف

«کار ملی» عنوان داشت: فضای روز نخست گردهمایی مسکو مورد قبول بود اما یک درگیری لفظی میان اعضای هیات هماهنگی و اعضای هیات «کار ملی» رخ داد که این اقدام پس از آن صورت گرفت که هیات هماهنگی، مخالفان سوری را برای دعوت به قاهره کنار گذاشته بود.

مرعی گفت: احتمال دارد که برخی از اعضای ائتلاف در روز دوم به این نشست بیایند اما آنها با تاخیر حاضر می‌شوند. اما حسن عبدالعظیم و هیثم مناع، از مسوولان هیات هماهنگی در نشست مسکو حضور نخواهند یافت چراکه ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در این گردهمایی حضور نیافته است.

وی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در گردهمایی مسکو در روز نخست نشست مشترک میان مخالفان سوری را مورد بررسی قرار دادند. همچنین مسائل راه‌حل سیاسی، مبارزه با تروریسم و آزادی بازداشت‌شدگان و ارسال کمک‌های غذایی به تمامی سوری‌ها مطرح است.

مرعی با تکذیب این امر که همایش مسکو، بیانیه قاهره که برخی از مخالفان آن را امضا کردند، مورد مناقشه قرار داده باشد، گفت: در روز دوم گردهمایی روی نظرهای مشترک مخالفان سوری تمرکز می‌شود.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که گردهمایی مسکو عرصه‌ای برای مناقشه میان سوری‌ها است تا مذاکرات در آینده با نظارت سازمان ملل صورت بگیرد.

همزمان میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که این امکان وجود دارد که لاوروف با نمایندگان مخالفان و دولت سوریه دیداری داشته باشد.

در همین حال خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در جریان بازدید از جبهه‌های درگیری‌ها در لاذقیه گفت که تنها در این صورت مذاکره با نظام را می‌پذیرد که بر مبنای بیانیه ژنو و تاسیس حکومت انتقالی باشد.

در همین حال، شبکه المیادین اعلام کرد که اطلاعات مبنی بر این امر وجود دارد که نمایندگان ائتلاف از جمله احمد جربا، رئیس پیشین ائتلاف مخالفان سوریه نیز به دیدار مسکو می‌پیوندند.

روز گذشته نخستین روز رایزنی حامیان مخالفان در مسکو پایان یافت. قرار است که مخالفان فردا با هیات اعزامی از سوی دولت سوریه دیدار کنند.

در همین حال، سرگئی لاوروف در تماس تلفنی با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در خصوص حل و فصل سیاسی بحران سوریه از طریق دیدار حامیان نمایندگان دولت و مخالفان بحث و گفت‌وگو کرد.

این دو وزیر در خصوص تلاش برای حل و فصل سیاسی در سریع‌ترین زمان ممکن و از طریق تمرکز مذاکرات بر بیانیه ژنو گفت‌وگو کردند.

همزمان وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که هدف از رایزنی‌های مسکو این است که به راه حل سوری فراگیری بینجامد که براساس بیانیه ژنو باشد.

انتهای پیام

کد N696344

وبگردی