آفتاب
آیت‌الله جوادی‌آملی:

عالم‌شدن مقدمه عاقل‌شدن است

عالم‌شدن مقدمه عاقل‌شدن است

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: هدف از همه تلاش‌ها و مجاهدت‌ها در راه علم و عالم شدن، عاقل شدن است، عالم باید عاقل شود تا بتواند از آیات الهی بهره‌ای ببرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از اساتید و طلاب نخبه حوزه‌های علمیه کرمانشاه با تاکید بر جدیت طلاب در مسیر معرفت و علم آموزی بیان کرد: علم نور است، اما برای دیدن این نور، یک چشم باز لازم است که آن را نیز علم به ما می‌دهد یعنی علاوه بر اینکه علم نور است، طبق بیان قرآن و اهل بیت(ع) علم انسان را بصیر می‌کند.

وی با اشاره به عظمت عالمان از منظر قرآن کریم اظهار کرد: عظمت علم به اندازه‌ای است که طبق بیان قرآن کریم مردم یا عالمند و یا کور؛ یعنی علم با برتری دادن به عالمان آنها را از دیگر افراد جامعه جدا می‌کند، اما باید بدانیم اگر به دنبال علم رفتیم و این نور را نیافتیم مشکل از درون ماست.

آیت‌الله جوادی‌آملی عالم شدن را مقدمه عاقل شدن دانست و خاطرنشان کرد: علم و عالم شدن به نوبه خود هدف نیست بلکه مقدمه عاقل شدن است.

وی ادامه داد: عقل از منظر اهل بیت(ع) عقال کردن به معنای مهار کردن نیروی چموش وهم و خیال و شهوت و غضب است که مهار وهم و خیال، بر عهده عقل نظری و مهار شهوت و غضب، بر عهده عقل عملی است.

این مرجع تقلید، احیاء و نماز شب را بهترین وسیله مهار شهوت و غضب دانست و طلاب به ویژه طلاب جوان را به این امر توصیه کرد.

انتهای پیام

کد N695889

وبگردی