آفتاب

ضعف نیروی هوایی افغانستان و نگرانی از ناکارآمدی آن در مقابل طالبان

ضعف نیروی هوایی افغانستان و نگرانی از ناکارآمدی آن در مقابل طالبان

یک فرمانده نیروی هوایی افغانستان با اشاره به اینکه بخش ضربتی نیروی هوایی باید حدود 30 یگان داشته باشد، گفت: نیروهای آماده به خدمت ما در این بخش کم است و برای مقابله با اقدامات شبه نظامیان طالبان به سلاح و تجهیزات بیشتری نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ناتو در حال آموزش 390 خلبان افغان است که اکثرشان هیچ تجربه تکنیکی و جنگی ندارند و قول داده تا برای تقویت نیروی هوایی افغانستان 140 فروند هواپیما و هلیکوپتر که اکثرشان باربری هستند به این کشور بدهد.

سرهنگ عبدالشفی نوری، فرمانده بخش هزینه‌ها و حسابرسی نیروی هوایی افغانستان در این باره گفت: این تعداد تجهیزات کافی نیست. نگرانی‌هایی درباره 350 هزار پلیس، سرباز و سایر پرسنل امنیتی برای مقابله با شبه نظامیان طالبان در سراسر کشور وجود دارد. بدون پشتیبانی هوایی این نیروها از پس مقابله و شکست شبه نظامیان بر نمی‌آیند حال آنکه اکثر نیروهای خارجی افغانستان را ترک کرده و به ماموریت خود پایان دادند.

مایکل روتشتاین، فرمانده ناتو در بخش آموزش نیروی افغانستان نیز گفت: هر جا که این نیروها قابلیت انجام عملیات را داشته باشند حضور می‌یابند.

نیروی هوایی افغانستان که به خاطر جنگ داخلی و مقابله با طالبان به شدت ضعیف شده باید با طالبانی که از آوریل عملیات بهاره خود را آغاز می‌کند، بدون حضور نیروهای خارجی به مقابله بپردازد.

سردبیر ماهنامه نیروی هوایی آمریکا در این باره گفت: مدت‌ها طول می‌کشد تا افغان ها چگونگی عملکرد غرب را برای مقابله با شبه نظامیان بیاموزند و سازمان یافته رفتار کنند.

انتهای پیام

کد N695396

وبگردی