آفتاب

عزم رئیس پارلمان نپال برای برگزاری انتخابات قانون اساسی

عزم رئیس پارلمان نپال برای برگزاری انتخابات قانون اساسی

رئیس پارلمان نپال برنامه‌ای برای برگزاری انتخابات قانون اساسی جدید این کشور با هدف پایان دادن به بن بست سیاسی ارائه کرد؛ اقدامی که باعث خشم قانونگذاران اپوزیسیون شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، احزاب اپوزیسیون و حاکم نپال چندین سال است که بر سر قانون اساسی جدید دچار مشکل شدند و قانونگذاران این کشور پنج شنبه شب ضرب الأجل تصویب قانون اساسی را از دست دادند. به همین دلیل رئیس پارلمان نپال اعلام کرد که تصمیم گرفته تا به جای منتظر ماندن برای توافق میان قانونگذاران اپوزیسیون تحت رهبری شورشیان سابق مائوئیست خود برای برگزاری انتخابات تعیین قانون اساسی جدید در کشور دست به کار شود.

وی گفت: من تلاش کرده‌ام تا راه میانه را پیش بگیرم و زمان آن رسیده تا این رای گیری برای تدوین قانون اساسی جدید در کشور برگزار شود. من تمام اوضاع را تحت نظر قرار داده و هر اقدامی را که لازم باشد انجام می‌دهم.

اعلام برنامه برگزاری انتخابات قانون اساسی جدید نپال در حالی صورت گرفت که قانونگذاران اپوزیسیون علیه این تصمیم گیری رئیس پارلمان دست به اعتراض زده و شعارهایی را علیه این اقدام سردادند.

تلاش برای تدوین قانون اساسی جدید نپال در سال 2006 زمانی آغاز شد که شبه نظامیان و چریک‌های سابق مائوئیست به سیاست وارد شده و به اقدامات شبه نظامی‌گرایانه 10 ساله در نپال که 16 هزارکشته برجای گذاشت، پایان دادند. اما از آن زمان تاکنون و با وجود تلاش‌های شش نخست وزیر و برگزاری دو انتخابات، همچنان برای تدوین قانون اساسی بن بست سیاسی وجود دارد و اختلافات پا برجاست.

انتهای پیام

کد N695366

وبگردی