آفتاب

درخواست پادشاه اردن برای ایجاد ائتلاف "عربی-اسلامی" علیه تروریسم

درخواست پادشاه اردن برای ایجاد ائتلاف "عربی-اسلامی" علیه تروریسم

پادشاه اردن جنگ علیه تروریسم را جنگ جهانی سوم خواند که با شکلی جدید در جریان است. وی برای مقابله با تروریسم و ورود به این جنگ همه را به ایجاد ائتلافی عربی ‌- اسلامی دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المحیط، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با تعدادی از روزنامه نگاران کشورش در دیوان پادشاهی گفت: جنگ با تروریسم جنگ اسلام و اعراب است نه جنگ غرب.

عبدالله با اشاره به اینکه این جنگ در داخل اسلام روی داده همه جهانیان و در صدر آنها مسلمانان را به ایجاد ائتلاف عربی - اسلامی برای ورود به جنگ دعوت کرد.

در این دیدار، سردبیران پنج روزنامه مطرح الغد، الرای، الدستور، العرب الیوم و اردن تایمز (انگلیسی زبان) حضور داشتند و مسائل بومی و منطقه‌ای متعددی مطرح شد.

پادشاه اردن گفت: راه‌های ورود به جنگ با تروریسم و ابزارهای آن متعدد است؛ از جمله راه‌حل‌ امنیتی و نظامی در مدت کوتاه مدت و راه حل ایدئولوژیک برای بلند مدت که وقت بیشتری می‌برد و نیازمند تلاش همه است.

پادشاه اردن با اشاره به نقش مهم علمای الازهر در افشاگری علیه تندروها و همچنین اهمیت گفت‌وگوی دینی متعادل برای پرورش یک نسل مسلمان مخالف تروریسم، بر لزوم ارتقای جایگاه شغلی و حرفه‌ای رسانه‌ها برای مقابله با رسانه‌های تندرو و انحرافی تاکید کرد.

وی درباره شرایط کنونی عراق نیز گفت: عراقی‌ها بر این باورند که اردن با حمایت و تقویت قبایل مرزهای غربی می‌تواند به آنان کمک کند. حمایت از قبایل مرز غربی به معنای این نیست که ارتش عربی در مرزها تشکیل شود بلکه این حمایت به معنای ارائه آموزش و مشاره است.

وی درباره بحران سوریه نیز گفت: در سوریه دو جنگ وجود دارد یکی جنگ با دولت بشار اسد و دیگری جنگ علیه داعش و همه باید موضع خود را در تعیین اولویت این دو جنگ معین کنند. وی در ادامه تهدیدات امروز را در تروریسم دانست.

پادشاه اردن تاکید کرد که راه حل پایان بحران سوریه سیاسی و با توافق همه گروه‌ها امکان پذیر است. وی از سیاست دولت روسیه در دستیابی به راه حلی با حضور همه طرف‌های درگیر در گردهمایی مسکو حمایت کرد.

ملک عبدالله دوم درباره حوادث کنونی یمن نیز با اشاره به آمادگی اردن برای کمک به مردم این کشور گفت: اردن به برقراری اتحاد و یکپارچگی یمن بسیار علاقمند است. ما در طول تاریخ نیز با احزاب سیاسی مختلف یمن روابط خوبی داشته‌ایم.

پادشاه اردن در این نشست درباره لیبی گفت: من از همه خردمندان منطقه وجهان دعوت میکنم به لیبی در عبور از چالش‌ها کمک کنند چرا که ایمان دارم مردم این کشور با روحیه توافق و سازگاری می‌تواند آینده بهتری داشته باشند.

وی در پایان درباره خلبان اردنی که در 24 دسامبر گذشته توسط گروه تروریستی داعش اسیر شد گفت: شخصا این پرونده را هر روز دنبال می‌کنم. اطمینان می‌دهم که همه تلاش‌ها برای پیگیری این پرونده در تمامی سطوح انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N695346

وبگردی