آفتاب
طی دهه ماهه امسال صورت گرفت؛

صادرات دو میلیارد دلار کالا از طریق گمرکات استان کرمانشاه

صادرات دو میلیارد دلار کالا از طریق گمرکات استان کرمانشاه

کرمانشاه – مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه از صادرات حدود دو میلیارد دلار کالا از طریق گمرکات استان کرمانشاه طی دهه ماهه امسال خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مصطفایی بعداز ظهر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روزجهانی گمرک که در محل اداره کل گمرکات استان کرمانشاه برگزار شد، از صادرات حدود دو میلیارد دلار کالا از طریق گمرکات استان کرمانشاه طی دهه ماهه امسال خبرداد.

رشد ۲۴ درصدی صادرات در کشور و رشد ۱۰ درصدی صادرات در استان کرمانشاه

وی افزود: در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال  ۴۲ میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار کالا به وزن ۸۱ میلیون و ۹۶۸ هزار تن از گمرکات کشور صادر شده است که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مصطفایی ادامه داد: پنج میلیارد و ۱۱۹ میلیون دلار از صادرات کل کشور به وزن ۱۳ میلیون و ۵۷۹ هزار تن به کشور عراق بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر وزنی با کاهش ۶ درصدی و از نظر ارزشی با افزایش ۳ درصدی روبرو بوده است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه یادآور شد: در این مدت حدود دو میلیارد دلار صادرات از طریق گمرکات استان کرمانشاه صورت گرفته است که ۸۵۶ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۲۱۷ دلار آن به وزن ۳ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۳۸ تن مربوط به خود استان و حدود ۱۳۱ میلیون دلار آن صادرات سایر گمرکات کشور است که از طریق گمرکات استان کرمانشاه انجام شده است.

وی افزود: صادرات استان کرمانشاه از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال قبل سه درصد رشد از نظر ارزشی ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد ۱۵ درصدی واردات در کشور و رشد ۱۰۴ درصدی واردات در استان کرمانشاه/ پرویزخان رتبه اول ترانزیت

مصطفایی میزان واردات کشور طی ۱۰ ماهه امسال را ۴۳ میلیارد و ۶۷۷ میلیون دلار به وزن ۳۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت: واردات نیز از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال حدود ۵۰ میلیون دلار کالا وارد استان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۴ درصد رشد داشته است و عمده کالاهای وارداتی ما مواد اولیه، قطعات مورد نیاز کارخانه‌جات و برنج تعاونی‌ های مرز نشین است.

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه گفت: امسال صادرات استان به ۳۸ کشور جهان صورت گرفته که نسبت به سال قبل ۱۳ کشور هدف اضافه شده است و بیشترین میزان صادرات نیزبه عراق صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ترانزیت وارده سوخت به استان هم در این مدت ۶۳ هزار میلیارد ریال معادل ۲۷ درصد ترانزیت کشور بوده است، گفت: این ترانزیت همه از مرز پرویزخان صورت گرفته است و رتبه اول ترانزیت کشور را دارد.

راه‌اندازی سیستم اظهاراز راه درو در گمرک استان

گمرک کشور با همکاری دانشگاه تهران سامانه جامع امور گمرکی را از دو سال ایجاد کرده که اظهار از راه دور یکی از مهمترین زیرسامانه‌های آن است.

مصطفایی تصریح کرد:  این زیرسامانه یکی از شاخص‌های کسب و کار است که بانک جهانی هم آن را رصد می‌کند.

وی گفت: گمرک استان اظهار از راه دور را در گمرکات خسروی و پرویزخان پیاده کرده است که در آن کارشناس- ارزیاب و مسیر قرمز، زرد و سبز کالا توسط سیستم تعیین می‌شود.

مصطفایی با بیان اینکه ترانزیت وارده سوخت به استان هم در این مدت ۶۳ هزار میلیارد ریال معادل ۲۷ درصد ترانزیت کشور بوده است، گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال هم ۵۰ میلیون دلار کالا وارد استان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۴ درصد رشد داشته است.

نصب GPS  بر روی تانکرهای سوخت/ احداث ساختمان جدید گمرک

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه همچنین از خرید زمینی به مساحت پنج هکتار برای ساخت ساختمان گمرک در شهرک صنعتی بیستون و تصویب دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار آن خبر داد و اظهار کرد: راه‌اندازی سیستم الکترونیکی اظهار از راه دور در گمرک کرمانشاه، خسروی و پرویزخان، سیستم تبادل الکترونیکی مکاتبات در گمرکات کرمانشاه، خسروی و پاوه، اتصال گمرک پاوه به شبکه دولت، اجرای اتوماسیون اداری در کل گمرکات، اخذ مجوز صادرات فرآورده‌های مایع، نفت و گاز و فرش دستباف، افزایش نیروی انسانی گمرک پرویزخان و نصب GPS بر روی تانکرهای حامل محموله‌های ترانزیتی سوخت از جمله اقدامات گمرک استان در سال ۹۳ بوده است.

 

 

کد N695187

وبگردی