آفتاب
/تحلیل - الغد/

آیا مسکو سوری‌ها را به حل سیاسی نزدیک می‌کند؟

آیا مسکو سوری‌ها را به حل سیاسی نزدیک می‌کند؟

تحلیل‌گران با بیان اینکه نشست مسکو فرصتی است که برای نخستین بار به دلیل توافق میان ائتلاف و هیات مخالفان صورت می‌گیرد معتقد هستند که امید زیادی به این نشست برای آغاز راه حل سیاسی در سوریه بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه اردنی الغد، در تحلیلی با عنوان "حل و فصل در سوریه: از قاهره تا همایش مسکو ... امیدهای همراه با ترس" نوشت: در حالی که مسکو میزبان نشست مشورتی سوری‌ها در روزهای 26 (امروز) تا 29 ماه جاری میلادی است امیدهای زیادی به این نشست بسته شده است تا این نشست آغازی برای راه حل سیاسی باشد.

در میان خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌هایی که نسبت به نتایج نشست مسکو وجود دارد، "عریب الرنتاوی"، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی اظهار کرد که این نشست فرصتی است که برای بار نخست به دلیل توافق میان مخالفان، در دو طرف آن ائتلاف و هیات هماهنگی براساس نشست قاهره صورت گرفته است.

وی که معتقد است ابهاماتی در خصوص موضع مصر وجود دارد این سوال را مطرح می‌کند که آیا قاهره با روسیه هماهنگی می‌کند یا با عربستان "چرا که هر یک از این گرایش‌ها نتایج متفاوتی را در پی خواهد داشت".

عریب الرنتاوی عنوان داشت: اگر قاهره با روسیه هماهنگی کرده باشد نتایج این کنفرانس پلی برای نشست مسکو خواهد بود اما در غیر این صورت، نتایج متفاوت خواهد بود. به ویژه اینکه قاهره تاکنون تماس با نظام سوریه برقرار نکرده است.

وی در خصوص موضع اردن نیز تصریح کرد: امان به حل و فصل سیاسی بحران سوریه اهمیت می‌دهد و عبدالله دوم، پادشاه اردن در جریان سفر اخیرش به واشنگتن در خصوص نقش آمریکا در حل بحران سوریه صحبت کرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: از مسائل مثبت این است که آمریکا از این طرح روسیه حمایت می‌کند. چرا که احتمال ایجاد موضع بین‌المللی پیرامون اصول راه حل سیاسی را به وجود آورد. به ویژه پس از رخدادهای اخیر فرانسه و افزایش نگرانی‌ها نسبت به تندروها و همچنین احساس نیاز به دستیابی به راه حل برای بحران سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن است.

مدیر مرکز پژوهش‌های قدس تصریح کرد که گزینه برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در حال حاضر دیگر مطرح نیست و این مساله مربوط به سناریوهای دیگر است.

الرنتاوی به تمام مخالفان برای تکیه بر بیانیه نشست ژنو1 اشاره کرد و گفت: این علی رغم آن است که تفاوتی میان مواضع ائتلاف با هیات هماهنگی وجود دارد. چرا که ائتلاف مخالفان خواهان این است که این نشست با برکناری اسد و تشکیل نظام انتقالی آغاز شود اما هیات هماهنگی مخالفان آمادگی خود را برای سقف کمتری از خواسته‌ها از جمله تقسیم قدرت و تقسیم اختیارات اعلام کرده است.

الرنتاوی خاطرنشان کرد: یک اختلاف میان مخالفان با مسکو این است که روسیه دعوت نامه‌ای را به مخالفان به عنوان افراد و در قالب ائتلاف به صورت کلی فرستاده است. مخالفان می‌گویند که مسکو "گزینشی" عمل کرده است و در میان مخالفان کسانی حضور دارند که نمی‌توان آن‌ها را جزو مخالفان به حساب آورد. آن‌ها همچنین می‌گویند گروه اخوان المسلمین سوریه نیز به این نشست دعوت نشده‌اند.

در همین حال خالد خوجه، رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه با تکذیب "این امر که طرح روسی یا مصری برای حل بحران وجود داشته باشد"، عنوان داشت: ما تنها در این صورت با نظام بر سر یک میز مذاکره می‌نشینیم که چارچوب مذاکرات در کار باشد و در آن انتقال مسالمت آمیز قدرت صورت بگیرد و هیات انتقال با اختیارات کامل تشکیل شود.

در همین حال یک تحلیل‌گر سیاسی و کارشناس آگاه به مسائل سوریه گفت: از زمانی که تحرکات روسیه در مورد بحران سوریه آغاز شد مقامات روس سقف انتظارات را کاهش دادند و این اقدام پس از آن صورت گرفت که فضای خوش بینانه‌ای در آغاز ایجاد شد که معاذ الخطیب، رئیس پیشین ائتلاف مخالفان سوریه را به این سمت سوق داد که پیش بینی کند که "خورشید از روسیه طلوع می‌کند".

این کارشناس که خواست نامش فاش نشود به نقل از ویتالی نعومکین، رئیس موسسه شرق شناسی روسیه که این جلسات را در مسکو اداره خواهد کرد تصریح کرد: در صورتی که نظام و مخالفان بر سر نشست دوم پس از نشست‌های مسکو به توافق برسند این امر به نوبه خود یک دستاورد به شمار می‌آید.

انتهای پیام

کد N694938

وبگردی