آفتاب

انتقاد اپوزیسیون ترکیه از دولت به دلیل اعلام عزای عمومی برای مرگ ملک عبدالله

انتقاد اپوزیسیون ترکیه از دولت به دلیل اعلام عزای عمومی برای مرگ ملک عبدالله

رئیس حزب اپوزیسیون مردم دموکراتیک ترکیه با انتقاد از دولت آنکارا برای اعلام یک روز عزای عمومی به خاطر مرگ ملک عبدالله، گفت: وجود اماکن مقدس در عربستان باعث نمی‌شود که یک پادشاه به صورت خودکار به چهره‌ای آسمانی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، صلاح الدین دمیرتاش، رئیس حزب مردم دموکراتیک ترکیه گفت: آنها عزای عمومی اعلام کرده‌اند. البته مکان‌های مقدسی در عربستان داریم، مقبره پیامبر ما در آنجاست که دارایی‌ کل جهان اسلام محسوب می‌شود اما آیا پادشاه عربستان که در کاخ طلایی زندگی می‌کرد نیز به دلیل اینکه در سرزمین‌ مقدس بود، از قدسیت برخودار است؟

دولت ترکیه روز 24 ژانویه را به مناسبت مرگ عبدالله بن عبدالعزیز 90 ساله، پادشاه عربستان عزای عمومی اعلام کرده بود. پرچم‌ها در آن روز به حالت نیمه افراشته درآمد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سفرش به سومالی را برای شرکت در مراسم تدفین ملک عبدالله به تعویق انداخت.

صلاح الدین دمیرتاش در کنگره استانی حزبش گفت: عبدالله بن عبدالعزیز طبق اصول اسلام زندگی نکرد. او 30 زن، 60 بچه و 20 میلیون دلار ثروت داشت. خداوند گناهان او را ببخشد. حال ما باید برای چنین کسی عزای عمومی اعلام کنیم؟ قصد توهین ندارم اما ما عزادار نیستیم. این عزاداری ما نیست. این شاه ممکن است شاه شما باشد اما هیچ شاهی را به رسمیت نمی‌شناسیم. این کشور 12 میلیون کارگر قرارداد پیمانکاری دارد. هزینه شام شاهانه شما برای یک روز دستمزد هزار کارگر است که ماهانه دریافت می‌کنند. دمیرتاش در پیامی در توییتر گفت: به پادشاه تکیه نکنید چون سقوط می‌کنید دولت ترکیه براساس هویت افراد، سیاست‌های تبعیض آمیزی را در پیش گرفته است.

انتهای پیام

کد N694289

وبگردی