آفتاب

یک استاد دانشگاه: امکان تغییر رویکرد عربستان اندک است

یک استاد دانشگاه: امکان تغییر رویکرد عربستان اندک است

عضوهیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: نتیجه مذاکرات ایران با نمایندگان کشورهای 1+5 می‌تواند بر سرنوشت سیاست‌های عربستان با کشورهای منطقه خاورمیانه ازجمله ایران تأثیر بگذارد.

سعید وثوق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در شرایط نامتوازن کنونی حاکم بر خاورمیانه بر دنبال کردن سیاست‌های تنش‌زدایی خود اصرار بورزد و سیاست خارجی خود را بر پایه عقلانیت و پیشبرد منافع کلان ملی کشور در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت استوار سازد.

وی ادامه داد: ایجاد اعتماد میان ایران و کشورهای عربی منطقه به معنای باج دادن، کنار آمدن یا تسلیم شدن در برابر سیاست‌های کشورهای منطقه نیست بلکه لازم است ایران برای ایجاد توازن در خاورمیانه و کاستن از محیط پرتنش حاکم بر منطقه در نوع خود تلاش کند.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان بابیان اینکه تغییر رویکرد سیاسی عربستان سعودی پس از مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز بعید به نظر می‌رسد، اظهار کرد: با این‌وجود می‌توان گفت که نتیجه مذاکرات ایران با نمایندگان کشورهای 1+5 می‌تواند بر سرنوشت سیاست‌های عربستان با کشورهای منطقه خاورمیانه ازجمله ایران تأثیر بگذارد.

وی با اعتقاد به اینکه آمریکا به دنبال ایجاد توازن در روابط خود با کشورهای منطقه ازجمله ایران و عربستان سعودی است، افزود: عربستان کشوری است که اگرچه در ظاهر در حمایت از گروه‌های تروریستی و سلفی ادعای بی‌طرفی می‌کند اما به‌صورت آشکار و پنهان حمایت خود را از گروه‌هایی مانند القاعده و داعش اعلام کرده است.

وثوق درباره رویکرد سیاسی عربستان در خاورمیانه گفت: این کشور از دیرباز به دنبال ترویج فرهنگ اصول‌گرایی افراطی در منطقه بوده است و به همین دلیل نیز امکان تغییر رویکرد این کشور در تقابل با ایران و دیگر کشورهای جهان اندک به نظر می‌رسد.

وی در پاسخ به این سؤال که کاهش قیمت نفت نتیجه سیاست‌های عربستان سعودی است یا متأثر از حوادث بازار جهانی نفت خاطرنشان کرد: هر دو عامل به نحوی در کاهش قیمت جهانی نفت مؤثر بوده‌اند به‌طوری‌که از یک‌سو سیاست‌های غرب مبنی بر کاهش استفاده از نفت خاورمیانه و از سوی دیگر گرایش کشورهای توسعه‌یافته غربی به انرژی‌های نو و تجدیدپذیر باعث شد تا نه‌تنها پیش‌بینی برخی اقتصاددانان در مورد افزایش قیمت جهانی نفت تا مرز 200 دلار تحقق نیابد بلکه قیمت این محصول به ازای هر بشکه تا مرز 45 دلار نیز کاهش یابد.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه قیمت نفت خام دیگر هیچ‌گاه به وضعیت سابق خود بازنخواهد گشت، اظهار کرد: عربستان سعودی یکی از اهرم‌های مهم تعیین قیمت جهانی نفت در خاورمیانه است بااین‌وجود برخی مفسران بر این اعتقاد هستند که قیمت جهانی نفت خام در ماه‌های آینده به مرز 55 تا 60 دلار برای هر بشکه خواهد رسید و برای مدت‌ها بر این قیمت ثابت خواهد ماند.

انتهای پیام

کد N693964

وبگردی