آفتاب
رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری‌های نوین:

روند توجه به سیاست‌های نوآوری در برنامه‌های توسعه کشور تکاملی است

روند توجه به سیاست‌های نوآوری در برنامه‌های توسعه کشور تکاملی است

دوازدهمین نشست گفتمان مدیریت و سیاستگذاری علم و فناوری،‌ به بررسی سیر تطور ذهنیت سیاستگذاران در کشور به مقولات فناوری و نوآوری و اثر این ذهنیت‌ها در شکل‌دهی سیاست‌ها و توسعه فناوری پرداخت.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دوازدهمین نشست گفتمان سیاستگذاری علم و فناوری، به همت معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری و با حضور دکتر حجت‌الله حاجی‌حسینی، رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و‌ دکتر جعفر توفیقی وزیر اسبق علوم و دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ و جمعی از دانشجویان دکتری مدیریت فناوری و سیاستگذاری علم و فناوری برگزار شد.

در این نشست حاجی‌حسینی، به مرور پنج برنامه توسعه پنج‌ساله کشور از منظر اجزای سیاست نوآوری شامل اهداف (حوزه عرضه، حوزه تقاضا و حوزه اشاعه)، ابزارهای اجرا (پشتیبانی، اشاعه و چارچوبی و تنظیمی)، نهادها ‌(نهادهای کسب و کار، نهادهای سیاستی حاکمیتی و نهادهای بخش خارجی) و رویکردها (افقی و عمودی) پرداخت.

رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ضمن مثبت و تکاملی دانستن روند توجه به سیاست‌های نوآوری در برنامه‌های توسعه کشور،‌ به حرکت به سمت رویکرد عمودی، بکارگیری چارچوب‌های تنظیمی و نهادی و تقویت مبانی اعتقادی و فرهنگی در این روند اشاره کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه، تأکید و توجه عمده برنامه‌ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش را عارضه موجود در برنامه‌های توسعه در حوزه نوآوری و فناوری دانست.

توفیقی با تشریح وضعیت آموزش عالی کشور در دوران قبل از انقلاب اسلامی و سال‌های پس از آن، به روند تکاملی 5 برنامه توسعه در این حوزه اشاره کرد و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها و حرکت به سوی تمرکززدایی در تصمیم‌گیری در دانشگاه‌ها در سال 83 را نقطه عطفی در سیاست‌های علم و فناوری کشور دانست.

دبیر ستاد توسعه فناوری نفت، گاز و زغال‌سنگ نیز با بیان این که به دلیل گسیختگی چرخه علم و فناوری و مفقود ماندن حلقه فناوری، سیاست تشکیل شورای عتف بعنوان نهاد متولی فناوری اتخاذ شد، افزود: هدف از ایجاد شورای عتف، ترکیب عرضه و تقاضای فناوری، سیاستگذاری تعاملی و شکل‌دهی بازار فناوری است و این سیاست‌ها در مسیر تحقق هستند و هنوز به طور کامل محقق نشده‌اند.

سالارآملی با اشاره به تفاوت‌های حوزه فکری (نظریه‌پردازی و نقادی) با حوزه اجرایی و عملی گفت: دو حوزه علم و عمل نباید با هم اشتباه گرفته یا به جای هم درنظر گرفته شوند.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل، اشراف به حوزه فکری و تئوریک را شرط لازم موفقیت در حوزه عملی دانست و عنوان کرد: برای موفقیت در حوزه عمل باید شناخت عمیق وضع موجود علاوه بر توانایی در ترسیم وضع مطلوب نیز به شناخت نظری و فکری افزوده شود.

وی با اشاره به حاکمیت رویکرد خطی نوآوری در سال‌های اول پس از انقلاب اسلامی، راه‌ حل خروج از تفکر خطی را اعمال تغییری اساسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دوران فعالیت خود در معاونت علمی و فناوری، سیاست تشکیل و پیشبرد نظام ملی نوآوری در معاونت علمی و فناوری را تلاشی در این جهت دانست و گفت: تشکیل ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی برای توسعه فناوری‌ها برتر، تشکیل کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت به منظور توسعه فناوری‌های متوسط و تعریف طرح‌های کلان فناوری از مهم‌ترین اقدامات معاونت علمی و فناوری در جهت کمک به حلقه مفقوده فناوری هستند.

سالارآملی به تدوین و ارائه قانون دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری و مشکلات موجود در مسیر تصویب آن در مجلس اشاره کرد و اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این قانون را تسهیل کسب و کار، حمایت‌های بیمه‌ای و مالیاتی، توجه به بازار و ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد.

در پایان دوازدهمین نشست، حاضران به ارائه نظرات و طرح سؤالات خود پرداختند.

براساس این گزارش، سلسله نشست‌های گفتمان مدیریت و سیاست‌گذاری علم و فناوری با حضور فعالان این حوزه به صورت هفتگی با ابتکار و حمایت معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، در سه سطح متخصصان، سطح دانشجویان دکتری و سطح دانشجویان کارشناسی ارشد برگزار می‌شود.

این نشست‌ها با هدف ایجاد شبکه‌ای از فعالان حوزه مدیریت و سیاستگذاری علم و فناوری از اول مهرماه 93 شروع شده و تا خرداد ماه 94، به مدت یک سال تحصیلی کامل، ادامه خواهند داشت.

انتهای پیام

کد N692813

وبگردی