آفتاب

اردوغان: اگر اتحادیه اروپا مخالف اسلام‌هراسی است باید عضویت ترکیه را بپذیرد

اردوغان: اگر اتحادیه اروپا مخالف اسلام‌هراسی است باید عضویت ترکیه را بپذیرد

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: اگر اتحادیه اروپا مخالف اسلام‌هراسی است باید عضویت ترکیه را بپذیرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: اگر اتحادیه اروپا مخالف اسلام‌هراسی است باید عضویت ترکیه را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سفرش به جیبوتی و دیدار با همتای خود در این کشور به مساله کشته شدن هزاران مسلمان در منطقه آفریقا در یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: عاملان کودتا در مصر تنها باعث کشته شدن 3000 تن در یک روز شدند و این در تاریخ معاصر بی‌سابقه است. من دولت کنونی مصر را به خاطر سرکوب حزب اخوان‌المسلمین تقبیح می‌کنم.

وی ادامه داد: درگیری‌های سوریه نیز باعث شده تا آوارگان زیادی از این کشور به ترکیه بیایند. ما هم‌اکنون میزبان یک میلیون و 700 هزار سوری در کشور هستیم و تاکنون 5.5 میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم. جامعه بین‌الملل به ما تنها 250 میلیون دلار کمک کرده است و تعداد آوارگان سوری در اروپا تنها 130 هزار نفر است. اتحادیه اروپا تنها ناظر رخدادهای سوریه است و تنها مسلمانان را هدف قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به این مساله که آنکارا هرگز تروریسم را تحمل نمی‌کند حال می‌خواهد متعلق به هر مذهبی باشد، به لفاظی درباره روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پرداخت و گفت: اصلاً مهم نیست که ما را در این اتحادیه قبول کنید یا خیر. ما به کار خودمان ادامه می‌دهیم. ما در حال آزمودن اروپا هستیم. آیا اروپا قادر به هضم و پذیرش این مساله است که ترکیه را عضو خود کند چون ساکنانش مسلمان هستند؟ اگر مخالف اسلام‌هراسی هستید باید به عضویت ترکیه اذعان کنید.

اردوغان افزود: فرضیه مورد ادعا در صورت رد عضویت ترکیه و اینکه اتحادیه اروپا یک کلوپ مسیحی است، توجیه می‌شود. آنکارا عضو ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپاست. ترکیه یک کشور قدرتمند است و برای عضویت در این اتحادیه التماس نمی‌کند. اگر آنها ما را بپذیرند، ما عضو اتحادیه می‌شویم اگر هم رد شود، کار خودمان را انجام می‌دهیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه پس از جیبوتی و علی‌رغم بمب‌گذاری 22 ژانویه در سومالی به این کشور سفر می‌کند. در جریان این انفجار در هتلی در موگادیشو که محل استقرار هیات ترکیه‌ای بود، پنج سومالیایی کشته شدند اما هیچ‌یک از 70 عضو هیات ترکیه زخمی نشدند.

اردوغان با اشاره به این رخداد افزود: فکر نمی‌کنم این انفجار اقدامی علیه ما بوده باشد. دولت سومالی پیشتر شاهد چنین حملاتی بوده است. هدف ترکیه تنها کمک و حمایت از دولت سومالی است.

انتهای پیام

کد N692372

وبگردی