آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا؛

بسام الهاشم: داعش در جهت نفوذ آمریکا و اسرائیل کار می‌کند/ قانون انتخابات لبنان عوض شود

بسام الهاشم: داعش در جهت نفوذ آمریکا و اسرائیل کار می‌کند/ قانون انتخابات لبنان عوض شود

دکتر "بسام الهاشم" یکی از اعضای هیات مؤسس جریان آزاد ملی مسیحی لبنان به شمار می‌رود. وی از شخصیت‌های مسیحی لبنان و مسئول روابط با حزب‌الله و احزاب ملی لبنان در جریان آزاد ملی این کشور است که در گفت‌وگویی به بیان دیدگاه‌هایش درباره تحولات منطقه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، بسام الهاشم در گفت‌وگویی اختصاصی درباره چگونگی شکل گیری داعش و مجموعه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه و سوریه اظهار کرد: عوامل مختلفی در شکل گیری داعش نقش داشته‌اند و دولت‌هایی بوده‌اند که این روند را تسریع کرده‌اند. جو بایدن و هیلاری کلینتون اسم این دولت‌ها را پیشتر ذکر کرده‌اند که ترکیه، سعودی، قطر و امارات بوده‌اند، البته هر یک با محاسبه‌ها و تحلیل‌های متفاوتی در این باره نقش ایفاء کرده‌اند. بن لادن یکی از بهترین نمونه‌ها است که چگونه پس از پایان جنگ افغانستان علیه دولت سعودی که یکی از حامیانش بود شورید، ترکیه نیز با حمایت داعش خواب‌هایی را مبنی بر تاسیس دوباره امپراطوری عثمانی دیده است، بنابراین هر یک برای خود دلایل و مصالحی در حمایت از تاسیس داعش درنظر گرفته بودند اما آیا دولتی مثل قطر که فقط 250 هزار نفر شهروند دارد می‌تواند از این راه به اهداف خودش برسد؟

وی درخصوص اهداف تشکیل داعش ادامه می‌دهد: همه این‌ها در برابر محور مقاومت چه در عر اق و چه در سوریه و چه در لبنان ایستاده‌اند و عملا در جهت توسعه نفوذ آمریکا و اسرائیل کار می‌کنند و بهترین دلیل این است که آنها با اسرائیل در ارتباط هستند. اینها عملا برای توسعه سیطره آمریکا و اسرائیل بر خاورمیانه که طی جنگ‌های اخیر هیبت خود را از دست داده‌اند کار می‌کنند و به مصلحت آنها راه می‌روند، این در حالی است که اسرائیل در مسیر تبدیل دولت‌ها و ملت‌های منطقه به دولت‌ها و ملت‌های کوچکتری است تا خود زمامدار و یکه تاز منطقه باشد تا هم امنیت خود را حفظ کرده باشد و هم امکان سرقت ثروت دولت‌ها و ملت‌های منطقه را داشته باشد. از همین رو معتقدم همین دولت‌ها مثل سعودی، ترکیه و قطر وحشت دارند که با این روند اسرائیل در سایه تجزیه احتمالی منطقه قدرت برتر خاورمیانه شود. به اعتقاد من از زمان آغاز روند موسوم به بهار عربی نقش‌های سیاسی این دولت‌ها در مقایسه با نقش اسرائیل در قالب توزیع وظایف تقسیم شده است که هدف اصلی آن سرکوب مقاومت در منطقه و به هم ریختن معادلات حاکم بوده است.

دکتر بسام الهاشم درباره گفت‌وگوهای جاری لبنانی-لبنانی و ادامه آن گفت: ما از هرگونه گفت‌وگویی در لبنان بین طرف‌های سیاسی حمایت می‌کنیم و این گفت‌وگوها را پس از تحولاتی که براساس منطق وحشی تروریسم و مجموعه‌های تکفیری در منطقه شکل گرفته بسیار ضروری می‌دانیم. این منطق خشونت طلبانه حتی به داخل لبنان نیز رسوخ پیدا کرده بود که نمونه آن مواضع تند و افراطی خالد الظاهر(نماینده حزب المستقبل از شهر طرابلس) بود که نشانه‌ای بسیار خطرناک در لبنان بود که تلاش داشت تا با حمایت از مجموعه‌های تروریستی و تکفیری مقاومت اسلامی لبنان را به جنگ داخلی سوق دهد اما هوشیاری مقاومت باعث شد تا این فتنه خنثی شود، مقاومتی که در سال 2000 و 2006 و پس از آن با تمام اخلاص به دفاع از لبنان برخاست و جنبش مقاومت فلسطین را در سال 2008 و 2014 حمایت کرد و اکنون در کنار سوریه برای دفاع از مقاومت در منطقه حاضر است و در عین حال علیه تروریسم دفاعی فراگیر را آغاز کرده است، بله، این فتنه یعنی کشاندن مقاومت به جنگ داخلی در لبنان شکست خورد و مقاومت پایه‌های خود را مستحکم تر کرد و حتی در کنار آن نظام سوریه موفق شد انتخابات ریاست جمهوری هوشمندانه‌ای را برگزار کند که خروجی آن پیروزی بشار اسد بود. از سوی دیگر بسیار از مجموعه‌های تکفیری و تروریستی پایگاه‌های خود را در قلمون و یبرود و مناطق شرقی لبنان در سایه دفاع مقاومت و تلاش‌های ارتش سوریه از دست دادند و خواب و خیال سعد حریری مبنی بر بازگشت به لبنان از فرودگاه دمشق بر باد رفت و او از همین فرودگاه بیروت بار دیگر به لبنان بازگشت.

دکتر الهاشم، عضو هیئت مؤسس جریان ملی آزاد لبنان درباره عوامل پایه گذاری گفت‌وگوی حزب‌الله با حزب المستقبل ادامه می‌دهد: همه این عوامل و عامل‌های دیگری مثل پیش روی در مذاکرات ایران با 1+5 و تحکیم شروط ایران و تغییر نشانه‌های سیاسی در منطقه و رویکرد جدید ایران، روسیه و چین در قالب همکاری سه جانبه باعث شد تا نیروهای سیاسی لبنانی و از جمله سعد حریری و حزب المستقبل به رویکرد مذاکرات و گفت‌وگو با حزب‌الله و گفت‌وگوهای داخلی روی آورند، سعد حریری بخشی از پایگاه‌های خود را در بین جامعه اهل سنت به نفع داعش و دیگر مجموعه‌های افراطی از دست رفته می‌دید و بسیاری از معادلاتشان معکوس از آب در آمده بود، این‌ها همه باعث شده تا به نظر من حزب المستقبل و سعد حریری به سوی گفت‌وگو با حزب‌الله روی بیاورند.

بسام الهاشم

وی درخصوص لزوم ادامه گفت‌وگوی حزب‌الله و المستقبل گفت: با این همه ما گفت‌وگوی دو طرف و توسعه آن بین همه طرف‌ها را بسیار مثبت می‌دانیم و آن را زمینه‌ای مساعد و بسیار مناسب برای سیطره بر دامنه‌های تروریسم می‌دانیم و این را با توجه به عملیات انتحاری اخیر در جبل محسن طرابلس و رویدادهای زندان رومیه و تلاش برای آزادی سران تکفیری‌ها و تروریست‌ها از این زندان و نیز فعل و انفعالات داعش و النصره در شرق لبنان و به خصوص در منطقه عرسال بسیار ضروری می‌دانیم. نباید فراموش کنیم که در گفت‌وگوی حزب‌الله و حزب المستقبل موضوع خلع سلاح مقاومت اسلامی دیگر جایی ندارد و این نشان می‌دهد که حزب‌الله در چهارچوب حفظ امنیت لبنان از موضع قدرت درحال گفت‌وگو با طرف دیگر است. ما به این گفت‌وگوها خوشامد می‌گوییم و معتقدیم برکاتی برای ملت و دولت لبنان خواهد داشت.

دکتر بسام الهاشم درباره گفت‌وگوی مسیحی-مسیحی (جریان آزاد ملی لبنان به ریاست میشل عون با نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع) نیز گفت: ژنرال میشل عون بر خلاف آنچه که مخالفینش در باره او می‌گویند هرگز عاشق و شیفته ریاست جمهوری لبنان نیست بلکه او خواستار لبنانی و دولتی پرقدرت و مبتنی بر قوانین است، در سالهای 1982 و 1989 طی جنگ‌های داخلی موضوع ریاست جمهوری لبنان به او پیشنهاد شد اما او نپذیرفت زیرا هدف اصلی اش شکل گیری دولتی مقتدر و قانونی در لبنان بود، ما هنوز هم در انتظار شکل گیری چنین دولتی هستیم و هیچ زمینه‌ای که مژده چنین روندی هم را بدهد وجود ندارد و متاسفانه عدم توافق به همین موضوع باز می‌گردد و فقدان توافق به نبود توافق در جهت بنیان دولتی مقتدر باز می‌گردد، بهترین دلیل آن این است که مخالفین ما در لبنان با انتخابات پارلمانی براساس رای گیری نسبی مخالفت کردند و متوسل به همان قانون قدیم مشهور به قانون 60 شدند که منعکس کننده آرای واقعی مردم نیست. آیا نظام انتخاباتی که منجر به پیروزی سعد حریری شده و شخصیت ملی و بزرگی چون مرحوم عمر کرامی را که از پرنفوذترین چهره‌های سیاسی در بین طایفه کریم اهل سنت است به حاشیه ببرد قانونی درست است؟ آیا این قانون می‌تواند منجر به تشکیل دولتی ملی و قوی در داخل شود؟ آیا این قانون عدالت است؟

وی افزود: ما معتقدیم که قانون انتخاباتی باید عوض شود تا نمایندگان واقعی ملت به پارلمان راه پیدا کنند و کسانی که به حاشیه رانده شده‌اند به متن اصلی بازگردند، ما معتقدیم در هر انتخاباتی حجم واقعی جریانات و احزاب سیاسی نمایان شود نه آنکه روندی ظالمانه محقق شود. اینها از موضوعاتی است که ما در گفت‌وگوها به دنبال آن هستیم، ما می‌خواهیم بحرانهای سیاسی و اداری کشور مثل موضوع تعیین حقوق جدید کارمندان و کارگران در دولت براساس مشارکت واقعی مردم در انتخابات حل شود.

دکتر بسام الهاشم در پایان درخصوص گفت‌وگوی مسیحی-مسیحی افزود: هرگونه گفت‌وگویی باید منجر به پایان عصر رییس جمهور تحمیلی از خارج شود، گفت‌وگوها باید براساس حجم واقعی احزاب و پایگاه‌های مردمی باشد، اکنون حزب‌الله و نیروهای هم پیمانش ژنرال میشل عون را کاندیدای ریاست جمهوری خود کرده‌اند و سعد حریری اعلام کرده که در خصوص ریاست جمهوری با توافق مسیحی مسیحی است، بنابراین گفت‌وگوی مسیحی مسیحی هدفش این نیست که یک طرف برای طرف دیگر عقب نشینی کند، گفت‌وگو باید دو طرف برنده داشته باشد، در این میان سمیر جعجع باید در معادله‌های اشتباهش تجدید نظر کند چرا که هیچکس نمی‌تواند پایگاه گسترده مردمی میشل عون را امروز منکر شود، ما اکنون در مرحله بسیار خطرناکی از تاریخ لبنان هستیم که برای عبور از آن باید دولتی قوی بنا کنیم تا استقرار و حاکمیت نظام بر کشور تضمین شود، در این مرحله باید همگی از خواسته‌هایمان کوتاه آمده و در دره هلاکت کشور سقوط نکنیم.

انتهای پیام

کد N692311

وبگردی