آفتاب

تعیین نحوه کنترل اندازه باکتری با همکاری محقق ایرانی

تعیین نحوه کنترل اندازه باکتری با همکاری محقق ایرانی

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو با همکاری «ستار طاهری عراقی» دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از دستگاهی موسوم به «ماشین مادر» نشان دادند که باکتری‌ها پیش از تقسیم شدن دو برابر نمی‌شوند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، برخی باکتری‌ها مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین (MRSA)‌ بقدری از لحاظ اندازه یکنواخت هستند که به نظر می‌رسد در کارخانه تولید شده‌اند.

دانشمندان بصورت سنتی، باکتری را در اجتماعات بزرگ – و نه بصورت انفرادی – مورد بررسی قرار داده و میزان رشد آنها را از طریق میزان عبور نور از لوله کشت اندازه‌گیری می‌کنند.

این روش نشان می‌دهد که جمعیت‌های باکتریایی در زمان تقسیم و در فواصل زمانی منظم، از لحاظ حجم دو برابر می‌شوند و هر سلول منفرد زمانی تقسیم می‌شود که اندازه آن دو برابر شده باشد.

اما محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو با همکاری دانشگاه واشنگتن با استفاده از یک روش جدید نشان دادند که باکتری (و احتمالا سایر سلول‌ها) پیش از تقسیم شدن، در حجم دو برابر نمی‌شوند.

درعوض آنها یک حجم ثابت (یا توده) را بدون در نظر گرفتن اندازه اولیه اضافه می‌کنند و یک سلول کوچک مانند یک سلول بزرگ یک حجم ثابت را می‌افزاید؛ با رعایت این قانون، جمعیت سلولی در یک اندازه معمول کنترل می‌شود.

محققان به جای بررسی جمعیت‌های سلولی در حال رشد در فلاسک یا لوله آزمایش، از یک دستگاه میکروفلوئیدی موسوم به «ماشین مادر» استفاده کردند که صدها هزار سلول منفرد را از زمان تشکیل تا تقسیم بررسی می‌کند.

تحقیقات نشان داد که به جای دو برابر شدن اندازه در هر نسل، هر سلول یک میزان ثابت حجم را اضافه می‌کند؛ در این شرایط یک سلول کوچک همان میزان حجم را اضافه می‌کند که یک سلول بزرگتر می‌افزاید و در نتیجه اندازه کاملا کنترل می‌شود.

از طریق ماشین مادر امکان به تصویر کشیدن باکتری منفرد در لحظه فراهم می‌شود که می‌توان از این روش برای پاسخگویی به سوالات قدیمی استفاده کرد.

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله Current Biology منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N691731

وبگردی