آفتاب

تلاش آمریکا برای بهبود روابط با تایلند

تلاش آمریکا برای بهبود روابط با تایلند

فرستاده بلندپایه آمریکا به شرق آسیا قرار است به تایلند سفر کند تا روز دوشنبه با مقامات این کشور مذاکراتی را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دنیل راسل، فرستاده بلندپایه آمریکا به شرق آسیا، قرار است به تایلند برود و در این راستا مذاکراتی را با مقامات تایلندی انجام خواهد داد.

راسل، بلندپایه‌ترین مقام دیپلماتیک آمریکاست که از زمان کودتای سال گذشته ارتش تایلند تاکنون به این کشور سفر می‌کند. این سفر چند روز پس از آن انجام می‌شود که پارلمان تایلند که توسط ارتش منصوب شده، فعالیت سیاسی یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر سرنگون شده این کشور را به مدت پنج سال ممنوع کرد. شیناواترا همچنین با برخی اتهامات دیگر روبه رو است که می‌توانند مجازات ده سال زندان را برای وی در پی داشته باشند.

اتهاماتی که علیه شیناواترا مطرح شده‌ مربوط به نظارت او بر یک طرح اعطای یارانه برای خرید برنج است. این طرح از سوی دولت منتخب تحت رهبری شیناواترا که پیش از کودتای نظامی ماه مه سال گذشته روی کار بود، به اجرا درآمد.

محاکمه یینگلاک شیناواترا به عنوان تلاشی به منظور تضعیف ماشین سیاسی تحت کنترل تاکسین شیناواترا، برادر وی در تایلند تلقی می‌شود. آمریکا در پاسخ به کودتا در تایلند 4.7 میلیون دلار کمک نظامی به این کشور را متوقف کرد. تایلند قدیمی‌ترین هم‌پیمان آمریکا در آسیا به شمار می‌رود و 182 سال است که دو کشور با یکدیگر رابطه دارند.

آمریکا از تایلند خواسته تا سریعا انتخابات برگزار کرده تا مجددا حکومت غیرنظامیان در این کشور برقرار شود. این درحالی است که تایلند به دنبال آن است تا ابتدا یک قانون اساسی جدید تصویب کند. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که تا پیش از سال 2016 انتخابات در این کشور برگزار نخواهد شد.

دنیل راسل که قصد دارد به چهار کشور آسیایی سفر کند، روز دوشنبه در شهر بانکوک با رهبران سیاسی همه طرف‌ها در تایلند دیدار کرده و به بحث درخصوص نگرانی‌های آمریکا با دولت تایلند خواهد پرداخت.

روز جمعه، جن ساکی، سخنگوی دولت آمریکا اظهار کرد که این به عهده تایلندی‌ها است که مشروعیت فرآیندهای سیاسی و قضایی این کشور را تعیین کنند. با این حال وی افزود: ما معتقدیم اداره بی‌طرفانه قوه قضاییه و حاکمیت قانون برای اداره متعادل تایلند و داشتن جامعه‌ای عادلانه ضروری است.

انتهای پیام

کد N691652

وبگردی