آفتاب
در گفت‌وگو با واشنگتن پست؛

داوود اوغلو: واژه ترور و اسلام نباید کنار هم استفاده شوند/ سوریه استراتژی واحد می‌خواهد

داوود اوغلو: واژه ترور و اسلام نباید کنار هم استفاده شوند/ سوریه استراتژی واحد می‌خواهد

در اتاق هتلی در داووس سوئیس طی هفته گذشته، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه درباره تفاوت‌های موجود بین کشورش و آمریکا در جریان چگونگی مدیریت کردن سوریه و گروه داعش صحبت کرد. هر دو کشور موافقند که این دو بحران نیازمند واکنش سریع هستند اما آن‌ها روش‌های متفاوتی شامل تاکتیک‌ها و اولویت‌های مختلفی را عملی کرده‌اند. آنها همچنین در ماه دسامبر به توافقی دست یافتند که دیری نپایید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن پست در گفت‌وگویی با داوود اوغلو به بررسی شرایط پس از توافق ماه دسامبر سال گذشته پرداخته است این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

« - شما پس از کشتار اخیردر مجله شارلی ابدو در پاریس به تظاهرات پرداختید. آیا شما با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه موافق هستید که باید با "تروریست‌های اسلام‌گرا" مبارزه کرد؟

-اصطلاح "تروریست اسلام‌گرا" اشتباه است. ما هرگز هیچ گونه اقدام تروریستی را به هویت دینی افراد مرتبط نمی‌دانیم.

-اما آنها خود را اینچنین معرفی می‌کنند...

-آنها نمی‌گویند که ترویست‌های اسلام‌گرا هستند.

-پس آنها چه کسانی هستند؟

-خود آنها اذعان کرده‌آند که با داعش یا القاعده در یمن مرتبط بوده‌اند. ما مخالف این مساله هستیم. اما مخالف این هم هستیم که ترور و اسلام در کنار هم استفاده شود.

-حیات بوم الدین، یکی از هم دست‌های عاملان حمله‌های تروریستی پاریس از طریق ترکیه به سوریه گریخته است. آیا ترکیه چشمانش را روی این مساله بسته است؟

-هیچ مدرک اطلاعاتی‌ مبنی بر ورود او از فرانسه به ترکیه وجود نداشت پلیس ما این مساله را پس از دریافت اسامی متوجه شد و به دولت فرانسه اطلاع داد که ممکن است بوم‌الدین به ترکیه آمده باشد. یک روز پیش از حملات پاریس یک حمله تروریستی در استانبول رخ داد و در یک حمله انتحاری یک مامور پلیس کشته شد. این بدین معنی است که پلیس گوش به زنگ بود.

-گفت‌وگوهای مفصلی درباره سوریه بین آمریکا و ترکیه صورت گرفته است. حدود دو سال پیش رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت به آمریکا برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع فشار بسیار آورد. اما آمریکا این کار را نکرد و مخالفان سوری ضعیف‌تر شدند. آیا اکنون دولت ترکیه با دولت آمریکا مشکل دارد؟ آیا این مساله که آمریکا ایجاد منطقه پرواز ممنوع را نپذیرفت به اولویت این کشور در مبارزه با داعش بر می‌گردد در حالی که اولویت ترکیه براندازی دولت اسد است؟

-در قبال بحران‌های احتمالی اگر اقدامات لازم را بسیار سریع و در آغاز راه انجام ندهید بعدها با مشکلات بسیار بزرگتری مواجه خواهید بود. بله دو سال پیش ما ایجاد منطقه پرواز ممنوع را درخواست کردیم چرا که می‌خواستیم به مخالفان میانه‌روی دولت سوریه اجازه دهیم تا کنترل شمال سوریه را در دست بگیرند. اگر مخالفان دولت سوریه حمایت می‌شدند، تهدیدی به نام داعش وجود نداشت. از زمانی که ما از غیرنظامیان حمایت و به مخالفان سوری کمک نکردیم، یک همکاری تاکتیکی بین دولت سوریه و داعش شکل گرفت. زمانی که دولت به مواضع مخالفان حمله می‌کرد، نیروهای (شورشی) مجبور به ترک آن شهرها و روستاها می‌شدند. سپس نیروهای داعش این شهرها را اشغال کردند. در حقیقت هیچ جنگی بین داعش و دولت سوریه تا تابستان گذشته نبود. حضور داعش به اسد کمک کرد تا در قدرت بماند چرا که همه می‌گفتند یک تهدید تروریستی در سوریه وجود دارد. این مساله به مشروعیت اسد در مجامع بین‌المللی نیز کمک کرد.

-شما چه توقعی از آمریکا دارید؟

-موضع ما این است که ما نیاز به یک استراتژی واحد برای آینده سوریه داریم. اگر ما داعش را بدون چنین استراتژی‌ای از بین ببریم یک سازمان تروریستی دیگر ظهور خواهد کرد.

-آیا یک بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع هستید؟

-به طور قطع؛ این کار تعداد پناهجویان را کم می‌کند.

-مقامات آمریکایی گفته‌اند که آموزش مخالفان سوری تا اواخر بهار عملی نمی‌شود؛ نظر شما چیست؟

-آن موقع بسیار دیر است. ما نباید اجازه دهیم که مردم سوریه از دو جبهه -دولت و داعش- تحت فشار باشند. یک گزینه سومی در اینجا مورد نیاز است و آن گزینه مخالفان سوری هستند. در این صورت هیچ مبارز خارجی‌ نباید وارد جنگ سوریه شود و سوری‌ها باید از سوریه دفاع کنند. این در حالی است که مبارزان خارجی به دولت سوریه کمک می‌کنند. خارجی‌ها باید سوریه را ترک کنند.

-چه کسی خارجی‌ها را مجبور به این کار می‌کند؟

-ما باید نیروهای سوری (مخالفان) را تقویت کنیم

-این مساله زمان زیادی می‌برد

-این اتفاق دو سال پیش آسان‌تر بود اما این‌ تنها گزینه موجود است

-آیا برای این کار خیلی دیر نیست؟

-گزینه دیگری وجود دارد؟

-آمریکا می‌خواهد با استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه داعش را بمباران کند و ترکیه تاکنون این اجازه را نداده است.

-برای استفاده از پایگاه‌ هوایی، ما خواستار یک استراتژی واحد مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع و مأمنی برای پناهجویان هستیم تا دیگر حتی یک پناهجو نیز در ترکیه نباشد.

-براساس گزارش‌ها، در ماه دسامبر گفت‌وگوهایی برای صدور مجوز استفاده از این پایگاه‌ هوایی به آمریکا و نیروهای ائتلاف صورت گرفته بود تا با صدور این مجوز ترکیه نیز به مبارزه با داعش کمک کند.

-بله، تقریبا توافق ایجاد شد و هنوز هم احتمال یک توافق وجود دارد. چیزی که ما می‌خواهیم بسیار ساده است، ما نمی‌خواهیم شاهد پناهجویان سوری یا بمباران آنها باشیم؛ ما نمی‌خواهیم شاهد حضور گروه‌های تروریستی باشیم و بهترین گزینه برای این اهداف ایجاد یک مأمن است.

-به نظر می رسد که اولویت آمریکا شکست داعش است نه سقوط بشار اسد.

-ما معتقدیم با هردوی این تهدیدها باید همزمان مبارزه شود. ما باید یک استراتژی برای شکست همزمان داعش و دولت سوریه داشته باشیم. ما 7 / 1 میلیون پناهجو داریم که تنها یک و نیم میلیون آنها از دست دولت گریخته‌اند و 200 هزار تن از دست داعش. بنابراین ما یک هدف مشخص داریم.

-ساقط کردن دولت سوریه؟

-بله، اگر دو میلیون پناهجو در یک روز تصمیم بگیرند که به خانه خود بازگردند این بیانگر صلح است. در غیر این صورت از بین بردن داعش به معنی ایجاد صلح در سوریه نیست. پناهجویان در صورتی که اسد بر صدر قدرت دمشق بماند در ترکیه خواهند ماند. آنها به خوبی می‌داند که اگر به کشور برگردند کشته می‌شوند.

-همزمان دولت شما از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که از اسد حمایت می‌کند دعوت و میزبانی می‌کند.

-بله، اما ما ومسکو روابط وسیع اقتصادی داریم. ما همکاری‌هایی در زمینه انرژی داریم.

-بیش از 50 درصد گاز شما از روسیه می‌آید.

-حدود 65 درصد از گاز طبیعی ترکیه از روسیه می‌آید.

-اما روسیه از اسد حمایت می‌کند.

-آمریکا هم در حال مذاکره با روسیه است و این دیپلماسی است.

-چقدر تا کنترل مجدد حلب توسط دولت سوریه مانده است؟

-مخالفان سوری در حال دفاع از برخی نواحی اطراف این منطقه هستند. اما اگر بمباران هوایی ادامه یابد ادامه وضعیت برای مخالفان سخت خواهد شد. اگر حلب دوباره تحت کنترل دولت دربیاید، یک میلیون پناهجوی دیگر وارد ترکیه خواهد شد.

-در حال حاضر هواپیماهای ائتلاف در کنار هواپیماهای دولت سوریه پرواز می‌کنند. این گونه نیست؟

-توافقی وجود دارد که آنها به یکدیگر حمله نکنند.

-مردم آمریکا نسبت به برخورد دولت ترکیه با خبرنگاران انتقادات بسیاری دارند.

-براساس گزارش‌های کمیته حمایت از خبرنگاران اکنون 10 خبرنگار در ترکیه در زندان هستند. مشخص شده که سه تن از آنها آزاد شده و بقیه آنها در دهه 90 زندانی شده‌اند، یکی به خاطر قتل یک مامور پلیس و دیگری به دلیل تیراندازی.

-اما دادستانان روزنامه ترکیه‌ای جمهوریت را به دلیل انتشار کاریکاتوری در یاد بود مجله شارلی ابدو، تحت تعقیب قرار داده است.

-نه تنها در ترکیه بلکه در هر جایی این یک اقدام تحریک آمیز محسوب می‌شود. من برای دفاع از آزادی بیان در پاریس بودم. اما هیچ کس اجازه توهین و تحریک مردم را ندارد. این یک روند قانونی است. حتی اگر چنین اقدامی علیه مسیحیان رخ می‌داد چنین عملی تکرار می‌شد چرا که هیچ کس اجازه استفاده از کلام و زبان تحریک آمیز را ندارد.

-آیا شما برای یاد بود آزادی مطبوعات به پاریس نرفتید؟

-اما این به معنی دفاع از توهین به پیامبر یک دین نیست. هیچ حقی برای توهین به اسلام یا مسلمانان وجود ندارد.

-به نظر می‌رسد روابط اسرائیل و ترکیه در مسیر پرپیچ و خم و رو به زوالی حرکت می‌کند. آیا امیدی به ترمیم این روابط هست؟

-ما در بهار 2013 بسیار نزدیک بودیم؛ زمانی که با تلاش‌های رئیس جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از ترکیه به دلیل حمله به کشتی امدادرسانی آن در مسیرغزه عذرخواهی کرد. اما بعدتر گفت‌وگوها به دلیل مسائل مربوط به غرامت متوقف شد.

انتهای پیام

کد N691628

وبگردی