آفتاب
پاسخ نعمت‌زاده به 2 پرسش مهر؛

جمعه‌ها به نانوایی می‌روم/ واردات خودرو فقط توسط 35 نمایندگی مجاز

جمعه‌ها به نانوایی می‌روم/ واردات خودرو فقط توسط 35 نمایندگی مجاز

وزیر صنعت با بیان اینکه گاها روزهای جمعه به نانوایی‌ها سرکشی می‌کند، گفت: از این پس فقط 35 نمایندگی مجاز می‌توانند خودرو وارد کشور کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نعمت زاده در نشست مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر در خصوص واردات و تنظیم بازار کالاهای اساسی گفت: در اواخر سال ۹۱ مجلس طرح انتزاع وزارت جهاد از وزارت صنعت را تصویب کرد که به دلیل صدور مصوبه ستاد تدابیر ویژه ای اقتصادی، این انتزاع تا اواخر سال ۹۲ به تعویق افتاد.

وی افزود: دولت مصوب کرد تا تنظیم بازار کالاهای کشاورزی از ابتدای سال ۹۳ به وزارت جهادکشاورزی سپرده شود که بر این اساس، جلساتی نیز در وزارتخانه های صنعت و وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم آئین نامه به قانون انتزاع تدوین و به تصویب دولت رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این آئین نامه صراحتا وظایف مرتبط با تنظیم بازار محصولات کشاورزی به استثنای شرکت بازرگانی دولتی ایران به وزارت جهادکشاورزی منتقل شد، چرا که فعالیت شرکت بازرگانی دولتی، یک فعالیت بازرگانی است و به نظر می رسد باید در وزارت صنعت باقی بماند.

به گفته نعمت زاده، از ابتدای امسال تمامی وظایف تنظیم بازار و واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی سپرده شده و حتی در نامه ای که رسما به وزیر جهادکشاورزی ارسال کرده ام، به صراحت اعلام شده که تنظیم بازار شب عید سال ۹۴ نیز به عهده وزارت جهادکشاورزی است.

جمعه‌ها به نانوایی می‌روم

وی اظهار داشت: در اوایل سالجاری در خبرنامه ای که وزارت اطلاعات منتشر می‌کند، آمده بود که سال ۹۳ خرید گندم با مشکل مواجه می شود، چرا که شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد منتقل نشده و از سوی دیگر، عنوان شده که نان نیز چالش برانگیز خواهد بود که البته این نگرانی نیز بی‌مورد بود.

به گفته این عضو کابینه یازدهم، اگر چه خرید گندم مطابق با قانون وظیفه وزارت جهاد بود اما وزیر جهادکشاورزی ماموریت خرید گندم را به وزارت صنعت واگذار کرد که امسال بیشترین خرید گندم را به میزان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن صورت داده و پول کشاورزان را نیز پرداخت کرده‌ایم و البته نان نیز به چالش برنخورد.

وی اظهار داشت: علیرغم افزایش قیمت نان اما کیفیت بدتر نشده و من خود شخصا مراقب عملکرد کیفی نان هستم و گاها روزهای جمعه به نانوایی ها سرکشی می‌کنم.

نعمت زاده ادامه داد: براساس نامه ای که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به وزارت صنعت ارسال کرده‌ام، دولت خواستار انتقال شرکت بازرگانی دولتی ایران است که البته هنوز این موضوع تعیین تکلیف نهایی نشده و در کمیسیون صنعت و زیر بنایی دولت مطرح و در حال بررسی است.

دستور رئیس جمهور برای ذخیره اشتراتژیک کالاهای اساسی

نعمت زاده در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر مهر در خصوص موجودی ذخایر استراتژیک کشور گفت : به دستور رئیس جمهور، موجودی بالغ بر ۶ ماه کشور به صورت ذخیره استراتژیک ذخیره ساز ی شده و خرید روغن خام، برنج، شکر و گندم به بهترین شکل صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه موجودی شکر در انبارها بالا است و به همین دلیل واردات آن ممنوع شده است، خاطرنشان کرد:  در سال ۹۱ حدود ۲.۵ میلیون تن شکر وارد شده و سود بازرگانی آن از ۴۰ درصد به صفر رسیده است که مشخص نیست منافع آن به جیب چه کسانی رفته است، چرا که سالانه یک میلیون تن شکر کمبود داریم.

وی گفت: علیرغم ابلاغیه دولت، اجازه واردات شکر و برنج را نداده ایم و تنها گندم و روغن وارد شده است، البته بخش خصوصی اگر نیاز بداند می تواند واردات صورت دهد و البته تا زمانی که وزیر جهادکشاورزی اجازه ندهد، هیچ ثبت سفارشی برای واردات کالاهای اساسی صورت نخواهد گرفت.

واردات خودرو فقط توسط 35 نمایندگی مجاز

وزیر صنعت در ادامه درباره طرح ویژه این وزارتخانه برای ساماندهی واردات خودرو گفت: براساس مقررات، واردات خودروهای تجاری باید از طریق نمایندگی‌های رسمی صورت گیرد که امکانات تعمیر و نگهداری این کالاهای سرمایه‌ای را داشته باشند در حالی که در دولت گذشته، وزارت صنعت به خاطر مشکلات تحریم اجازه داده تا هر وارد کننده‌ای بتواند خودرو وارد کند؛ به همین دلیل براساس آئین نامه ای که به تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، تنها نمایندگی‌های مجاز که تعداد آنها ۳۵ نمایندگی است، اجازه دارند خودرو وارد کنند و این کار به هیچ عنوان انحصاری نیست.

وی اظهار داشت: البته ما این کار را در جهت جلوگیری از واردات بی رویه خودرو انجام داده ایم، چرا که وقتی یک کالا از سوی ۱۰۰ نفر وارد می شود آنها از یکدیگر سبقت می‌گیرند و ممکن است کالا را گران بفروشند اما نمایندگی که دارای اسم و رسم است، بی گدار به آب نمی زند.

اخبار به مرور تکمیل می شود...

کد N691361

وبگردی