آفتاب
رییس کل دادگستری استان تهران:

برای دیدار با قضات نیاز به ‌رابطه و واسطه نیست

برای دیدار با قضات نیاز به ‌رابطه و واسطه نیست

رییس دادگستری استان تهران در جریان بازدید سرزده از حوزه قضایی شهرستان شهریار بر ضرورت رعایت عدالت در تمامی فرآیند دادرسی تاکید کرد.

رییس دادگستری استان تهران در جریان بازدید سرزده از حوزه قضایی شهرستان شهریار بر ضرورت رعایت عدالت در تمامی فرآیند دادرسی تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی ضمن قدردانی از زحمات ارزشمند همکاران در این حوزه قضایی و سپاس از درگاه باری‌تعالی به جهت تحقق توفیق این دیدار، اظهار کرد: اگر در کنار مسئولیت خطیر قضا و کار پرحجم، توجه به آثار و برکات آن داشته باشیم به طور قطع سختی کار بر ما هموار خواهد شد، ولی چنانچه از این امر غافل باشیم هم خودمان و هم اطراف پرونده آسیب خواهند دید.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که در تمامی لحظات، ارزش کار قضایی مدنظر همکاران باشد، به عنوان مثال تلاش‌ها و زحمات بی‌شائبه پدر و مادر نسبت به فرزندان و همچنین کوشش‌های خالصانه فرزندان در جهت نگهداری از والدین از کارافتاده و زمین‌گیر، اموری سخت و طاقت فرسا هستند، لیکن با عنایت به ارزش و مزد و پاداش آن بسیار شیرین و گوارا می‌نماید؛ لذا متوجه باشیم که خدمت در جهت اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم بسیار مقدس بوده و سختی‌هایی نیز دارد که توجه به تقدس و ارزش کار، سختی‌ها و مرارت آن را قابل تحمل می‌گرداند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود، متذکر شد: تلاش کنیم که اجرای عدالت به نحو عادلانه صورت گیرد. باید توجه داشت که عدالت در دستگاه قضایی تنها در تصمیمات متخذه ظهور و بروز پیدا نمی‌کند، بلکه لازم است این امر در تمامی فرآیند دادرسی مراعات گردد، یعنی از بدو دادرسی و پذیرش دادخواست و شکوائیه و نیز اثناء دادرسی یعنی مواجهه قاضی با اصحاب پرونده و استماع اظهارات و مدافعات و نحوه برخورد با آنها و نهایتاً انشاء و صدور رأی باید تمامی امور بر محور عدالت انجام پذیرد.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در کلام گهربار خود فرمودند آغاز عدالت در عالم آخرت، قبرها هستند که همه بندگان خدا به یک شکل در کنار هم آرمیده‌اند و تفاوتی میان فقیر و ثروتمند و... نیست. باید در عدالتخانه از آغاز تا انجام بر محور عدالت حرکت کنیم و هیچ‌گونه تبعیض و تمایزی برای طرفین پرونده قائل نباشیم. ما باید از این مثال درس بگیریم و در آن صورت به هدف خواهیم رسید چرا که بخش عمده‌ای از گلایه‌های مردم در رابطه با فرآیند دادرسی است و نه تصمیمات قضایی و احکام صادره و در نتیجه حتی اگر حکمی بر خلاف میل مردم صادر گردد، ولی آنها فرآیند دادرسی را عادلانه بدانند به راحتی آن را خواهند پذیرفت و برعکس اگر حکم عادلانه باشد ولی بر فرآنید دادرسی اشکال داشته باشند آن را نخواهند پذیرفت. وظیفه ما آن است که هم فرآیند دادرسی را عادلانه اجرا کنیم و در نهایت حکم عادلانه نیز صادر کنیم. در این صورت از گله‌مندی ارباب رجوع کاسته می‌شود و سطح رضایتمندی مردم ارتقاء می‌یابد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: سعی شود عدالت در دسترس مردم باشد، این به معنی توسعه واحدهای قضایی در هر کوی و برزن نیست که خود فی‌نفسه امر ارزشی می‌باشد، بلکه منظور رفع موانع و حجاب‌ها در مسیر دسترسی به قضات است تا آنها بتوانند به راحتی و بدون واسطه به سهولت به قضات دسترسی پیدا کرده و مطالب خود را منعکس کنند، تا از این طریق کارچاق کن‌ها و دلال‌ها حذف شده و چهره عدلیه مخدوش نشود. البته لازم است در این خصوص فرهنگ سازی شود که برای دیدار با قضات نیاز به ‌رابطه و واسطه نمی‌باشد که تحقق این مهم نیز باعث افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی خواهد شد.

اسماعیلی آنگاه به کمبود شدید کادر قضایی و اداری در دادگستری استان تهران اشاره و بیان کرد: متأسفانه امروز کمبود پرسنل قضایی و اداری در کل قوه قضائیه و به ویژه در دادگستری استان تهران یکی از معضلات مهم به شمار می‌رود که موضوع چرخه مناسب قضایی و ارتقاء همکاران را دچار مشکل نموده و از طرف دیگر فشار شدید کاری به آنان تحمیل می‌کند که واقعاً طاقت‌فرسات و ضروری است در این رابطه سریعاً تدابیر لازم اتخاذ شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان سخنان خود در جهت رفع مشکلات مطروحه در حد مقدورات قول مساعد داد.

نتهای پیام

کد N691255

وبگردی