آفتاب
رییس کانون وکلای دادگستری مرکز

با اجرای صحیح قانون مجازات، 40 هزار زندانی آزاد می‌شوند

با اجرای صحیح قانون مجازات، 40 هزار زندانی آزاد می‌شوند

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: اگر ماده 134 قانون مجازات اسلامی به نحو درست در جامعه اجرا شود حدود 40 هزار زندانی از زندان آزاد خواهند شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی نجفی‌توانا در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شما از وکلای بازداشتی حمایت نمی‌کنید؟‌ اظهار کرد: جامعه بهنجار معمولا زندانی و مجرم کم دارد، زیرا با روش‌های واکنشی سعی در بهنجار کردن رفتارها خواهیم داشت و اگر حقوق مردم تامین شود ما نیازی به چالش‌های قضایی نداریم.

وی ادامه داد: در مورد پرونده وکلای زندانی ظاهرا اطلاعات کامل به آنها داده نشده و ما با مسئولان تراز اول کشور از جمله وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، خداییان معاونت حقوقی، ریاست دادگستری استان تهران و همچنین آقای جهانگیر صحبت کردیم و به‌طور جدی تقاضا کردیم که در راستای رافت اسلامی و اجرای قانون مجازات اسلامی به ویژه مواد 10 و 134 این قانون زمینه رهایی آن‌ها فراهم شود.

نجفی‌توانا تصریح کرد: اگر ماده 134 قانون مجازات اسلامی به نحو درست در جامعه اجرا شود حدود 40 هزار زندانی از زندان آزاد خواهند شد. در مورد پرونده خانم نسرین ستوده ما تقاضاهایی را مطرح کردیم؛ چرا که دوست نداریم همکاران ما از حقوق صنفی‌شان محروم شوند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره‌ تعامل وکلا با مجلس برای تصویب لایحه جامع وکالت، بیان کرد: ما به یک لایحه جامع نیازمندیم که متضمن ابعاد مختلف باشد اعم از ساماندهی کار وکالت، روابط نهادهای مدیریتی با جامعه وکلای کشور و نظم گرایی در وکالت. از چندین سال قبل ما برای تدوین چنین لایحه‌ای با قوه قضاییه همکاری داشته‌ایم. بیش از 25 ملاقات با مقامات سران سه گانه کشور داشتیم و مسئولان و رئیس جمهور نظرات ما را با قوت نظر پذیرفتند، البته در لحظه آخر چهار ماده لایحه تغییر کرد که ما نظرات خود را در مجلس اعلام خواهیم کرد.

تاکید ما بر این است که در لایحه وکالت استقلال وکلا حفظ شود.

وی افزود: از کانون وکلا کمیته لایحه جامع متشکل از سه نفر از همکاران از جمله آقایان مالکی، ثابت قدم و فرض‌پور فعالیت مستمری داشتند که این فعالیت همچنان هم ادامه دارد. ما با مرکز پژوهش‌های مجلس و با مجمع مصلحت نظام نیز همکاری مستمری داشتیم و خواهیم داشت.

وی با اشاره به آماری از پرونده‌های موجود در دادسرای انتظامی وکلا گفت: مجموع رسیدگی‌ها در شش ماهه اول سال جاری 406 پرونده در دادسرا و دادگاه انتظامی وکلا بوده است.

وی افزود: در دادسرای انتظامی وکلا 634 مورد شکایت، 374 منع تعقیب و 148 پرونده مربوط به اعتراض به منع تعقیب و 178 کیفرخواست داشتیم. همچنین 19 پرونده عدم صلاحیت و 5 مورد موقوفی تعقیب داشته‌ایم . ناگفته نماند در دادسرای انتظامی 59 دادیار اعم از 7 خانم و 52 آقا فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: در سال 1393، هزار و 214 پروانه صادر شد که از این تعداد هزار و 123 نفر پذیرفته شدگان آزمون ورودی سال قبل بودند. 46 نفر از کارمندان بودند که پروانه وکالت اخذ کردند و 25 نفر دارندگان پایه قضایی.

ادامه دارد ...

کد N690847

وبگردی