آفتاب
زنگنه در گفتگو با مهر:

پادشاه جدید تاثیری در روابط ایران و عربستان نخواهد داشت

پادشاه جدید تاثیری در روابط ایران و عربستان نخواهد داشت

کارشناس مسائل خارومیانه گفت: مرگ ملک عبدالله و به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیر تغییری در مسیر روابط عربستان با ایران ایجاد نخواهد کرد.

صباح زنگنه کارشناس مسائل خارومیانه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مرگ ملک عبدالله و احتمال تغییر سیاست های عربستان در روابط با ایران ، گفت: به نظر نمی آید تغییرات اساسی و عمده ای در روابط ایران و عربستان حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه اگر تغییر روابط در زمان حیات عبدالله اتفاق می افتاد، بهتر بود، بیان کرد: در زمان ملک سلمان عملا تغییری در پست اشخاص تصمیم گیرنده و تاثیرگذار در سیاست خارجی که بخواهند موضع تازه ای گرفته شود ، حاصل نخواهد شد .

زنگنه افزود: حضور همان نیروهای قبلی که مسئول پرونده سیاست خارجی بوده اند از جمله سعود الفیصل به عنوان وزیر امور خارجه ، محمد بن نایف در ریاست امنیتی و احیانا ادامه حضور بندر بن سلطان در سایه با توجه به اینکه از خانواده سریری هاست ، به نظر نمی رسد منجر به حصول تغییرات شود.

وی ادامه داد: این افراد مسئولان تاثیرگذاری بر پرونده های چندگانه مورد اختلاف ایران و عربستان از جمله در پرونده لبنان ، سوریه ، عراق و فلسطین هستند و بر همین اساس نیز تغییر چشم گیری در روابط حاصل نخواهد شد .

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: این افراد توانسته اند حمایت های سناتورهای جمهوری خواه را به دست آوردند که البته سیاست های جمهوری خواهان نیز افزایش تنش در منطقه است و این نیز دلیل دیگر بر این مدعاست که تغییری در مسیر روابط حاصل نخواهد شد .

وی درباره سفر وزیر امور خارجه به عربستان بیان کرد: حضور ظریف در ریاض یک حضور سنبلیک است و در گروه وظایف اجتماعی در ایران محسوب می شود که البته می تواند در مسیر تلطیف روابط تأثیرگذار باشد .

زنگنه ارسال پیام تسلیت و حضور در مراسم را یک امر متداول عنوان کرد و گفت : این اقدامات ازمراودات رسمی دو جانبه نخواهد بود و این مسیر نیازمند سفر رسمی وزیر امور خارجه در پاسخ به سفر وزیر امور خارجه عربستان است .

وی درباره سیاست های ایران در قبال عربستان نیز بیان کرد: اگر ایران به دنبال گسترش روابط دو جانبه با کشورهای همسایه است ؛از موضع یک کشور بزرگ تر و کشوری که منافع ملی امت اسلامی را به منافع خود ترجیح می دهد و به دنبال خنثی سازی توطئه اختلاف اندازی کشورهای غربی است باید سیاست جدیدی را در نظر بگیرد.   

کد N690716

وبگردی