آفتاب

پایان نشست مخالفان سوریه در قاهره/تاکید مخالفان بر حل سیاسی بحران

پایان نشست مخالفان سوریه در قاهره/تاکید مخالفان بر حل سیاسی بحران

مخالفان سوریه امروز (شنبه) در بیانیه‌ای در پایان نشست سه روز خود در قاهره حل سیاسی بحران سوریه و تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، مخالفان سوریه در پایان نشست سه روزه‌ای که در قاهره قبل از نشست دولت و مخالفان در مسکو برگزار شد، اعلام کردند که خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه براساس توافقنامه ژنو و قطعنامه‌های سازمان ملل هستند.

در بیانیه گروه‌های مخالفان سوری که با حضور رهبران این گروه‌ها و توسط هیثم مناع، رئیس هیات هماهنگی مخالفان قرائت شد، آمده که هدف از نشست سه روزه مخالفان در قاهره بررسی اوضاع سوریه و رسیدن به دیدگاه و موضعی مشخص توسط مخالفان است.

در این بیانیه تاکید شد که حاضران در نشست خواهان اتخاذ گام‌های عملی برای حل سیاسی بحران سوریه هستند.

مخالفان سوریه با بیان اینکه عدم اتحاد میان گروه‌های مخالف نتیجه منفی داشته، اتحاد این گروه‌ها در داخل و خارج سوریه و در چارچوبی واحد را خواستار شدند.

علاوه بر این مخالفان، حل و فصل سیاسی بحران سوریه را منوط به آزادی زندانیان سیاسی، تعهد به احترام به قوانین بین‌المللی، پایان بمباران‌ها علیه غیرنظامیان سوری، تامین خواسته‌های ضروری آوارگان و نیازهای مناطق تحت بحران دانسته و اعلام کردند که با مساله انحصاری شدن سلاح‌ برای دولت مخالفند.

مخالفان سوری علاوه بر این خواهان بازسازی ساختار موسسات نظامی و ادغام عملیات نظامی و سیاسی شدند.

گروه‌های مخالف سوری همچنین پایان حضور نظامی نیروهای خارجی در سوریه را خواستار شده و اعلام کردند که باید دولتی انتقالی تشکیل شود که قدرت در سوریه را به شکل موقت و در چارچوب جدول زمانی مشخص به عهده بگیرند.

نمایندگان گروه‌های مخالف همچنین مدعی شدند که بشار اسد در آینده‌ سوریه جایگاهی ندارد و دولت سوریه به دستاوردها و نتایج نشست ژنو پایبند نیست.

یکی از رهبران مخالفان نیز با اعلام اینکه مخالفان به وحدت و تمامیت ارضی سوریه پایبند هستند، دولت مصر را به ایفای نقش فعالتر درخصوص بحران سوریه فرا خوانده و اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات بر پایه قطعنامه‌های بین‌المللی و توافقنامه ژنو نباشد مخالفان مذاکره نمی‌کنند.

انتهای پیام

کد N690694

وبگردی