آفتاب

افزایش تلفات درگیری‌های اوکراین به فراتر از 5000 تن

افزایش تلفات درگیری‌های اوکراین به فراتر از 5000 تن

دفتر حقوق بشر سازمان ملل با اعلام نگرانی از احتمال افزایش تلفات درگیری‌های اوکراین گزارش داد: بیش از 5000 تن از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین از اواسط آوریل 2014 کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سازمان ملل، افزایش خشونت‌ها از 13 ژانویه 2015 به حدی بوده که تعداد تلفات درگیری‌ها در اوکراین دست کم 5086 تن کشته و حدود 10 هزار و 948 تن نیز از اواسط آوریل 2014 تا ژانویه 2015 زخمی شده‌اند.

براساس گزارش دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل، در جریان 9 روز درگیری در شرق اوکراین بین 13 تا 21 ژانویه 2015 فقط 262 تن کشته شدند. میانگین تلفات روزانه در اوکراین از آغاز درگیری‌ها 29 تن است و نشان دهنده مرگبارترین دوره از زمان اعلام آتش بس از پنجم سپتامبر 2014 میان طرف‌های درگیر در اوکراین محسوب می‌شود.

روپرت کولویل، سخنگوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: درگیری‌های شدید تر و شلیک خمپاره در منطقه دونتسک و لوهانسک همچنین باعث تلفات شده است.

وی افزود: ما نگران فقدان تحقق پروتکل منیسک، تداوم حضور نیروهای خارجی در شرق اوکراین به ویژه سربازان روسی و حضور و استقرار تسلیحات کشنده و سنگین در مناطق پرجمعیت در مناطق مذکور هستیم. غیرنظامیان در این مناطق گیر افتاده و هیچ توجهی به مسائل حقوق بشری و اجرای قوانین در این مناطق وجود ندارد.

این سخنگو همچنین نگرانی خود را بابت تاثیر تحریم‌های شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین بر غیرنظامیان نواحی درگیر شرق اوکراین ابراز داشت. اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها نگران کننده است چون دولت کی‌یف ارائه خدمات دولتی و عمومی به مردم در این نواحی را متوقف کرده است. این محدودیت‌ها تاثیرات مخربی بر گروه های آسیب پذیر چون کهنسالان، مادران کودکان و معلولان برجای ندارد.

سخنگوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ادامه داد: ما جدا از دولت اوکراین می‌خواهیم اقدامات فوری برای بهبود این اوضاع انجام دهد.

انتهای پیام

کد N690384

وبگردی