آفتاب

دی میستورا: جامعه جهانی موضع مناسبی در مورد مسئله سوریه اتخاذ کند

دی میستورا: جامعه جهانی موضع مناسبی در مورد مسئله سوریه اتخاذ کند

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه ضمن تاکید بر لزوم حل سیاسی مسله این کشور در سال 2015 از جامعه جهانی خواست تا موضع مناسبی را برای حمایت از حل تنش ها در سوریه اتخاذ کند.

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه ضمن تاکید بر لزوم حل سیاسی مسله این کشور در سال 2015 از جامعه جهانی خواست تا موضع مناسبی را برای حمایت از حل تنش ها در سوریه اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، "استفان دی میستورا"، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در همایش جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تاکید کرد: ما باید اقدامات مهمی را برای حل بحران سوریه و پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور هرچند به صورتی جزئی اتخاذ کنیم. سطح ویرانی در این کشور هولناک است و ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم بیش از این را تحمل کنیم برای همین از جامعه جهانی می‌خواهیم تا موضع مهمی را برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه در سال 2015 اتخاذ کند.

وی هشدار داد: داعش احتمالا از ادامه درگیری‌ها در سوریه سوء‌استفاده می‌کند و ما باید هرچه سریعتر وارد عمل شویم.

دی میستورا نشست‌هایی را پشت درهای بسته با "عبدالله الدردی"، معاون دبیرکل اجرایی کمیته اقتصادی- اجتماعی غرب آسیا و همچنین وزیر خارجه نروژ برگزار کرد.

وزیر خارجه نروژ در این دیدار بر حمایت سیاسی از دی میستورا و حمایت ویژه از طرح وی برای پایان دادن به خشونت‌ها در حلب تاکید کرد.

وزیر خارجه نروژ گفت: تمامی کسانی که در این نشست‌ها شرکت کرده‌اند، طرح دی میستورا را تایید می‌کنند و ما امروز همگی توافقی داریم که سوریه کشوری با درآمد متوسط است که هزاران آواره در آن حضور دارند و فاجعه انسانی در این کشور رخ داده است اما فرصتی برای تغییر اوضاع وجود دارد. در واقع ما باید به دی میستورا نفوذی را که به آن نیاز دارد، اعطا کنیم. شورای امنیت نیز باید اوضاع سوریه، عراق و خاورمیانه را درک کند.

وی حمایت کشور خود را از افزایش کمک‌های انسانی برای ارائه به آوارگان سوری اعلام کرد.

دی میستورا نیز با بیان اینکه راهکار نظامی برای حل بحران سوریه وجود ندارد، به نشست مسکو اشاره کرد و گفت: این نشست برگزار می‌شود و در واقع آغاز مذاکرات میان سوری‌ها حمایت‌ ما را می‌طلبد.

وی از نشست‌های مخالفان سوریه در مصر استقبال کرد و گفت: اگر مخالفان در خصوص حل بحران سوریه مواضع روشن و شفاف داشته باشند، بهتر است. مساله مهمه برای مردم سوریه کاهش میزان خشونت است. مردم سوریه می‌خواهند از راهکار سیاسی حرف بزنند چرا که دیگر تحمل خشونت را ندارند. اگر بتوانیم خشونت‌ها را در برخی مناطق متوقف کنیم، امید بیشتری به دست خواهیم آورد.

دی میستورا گفت: ما توقف خشونت‌ها را پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانیم کمک‌های انسانی را به دو طرف ارائه کنیم و زمانی که به روند سیاسی انتقال یافتیم اقداماتی را برای ایجاد اعتماد و اطمینان میان طرف‌ها اتخاذ می‌کنیم.

وزیر خارجه نروژ نیز در ادامه بر لزوم تشکیل دولتی فراگیر در سوریه پیش از اتخاذ اقدامات جهت رسیدن به راهکار سیاسی در این کشور تاکید کرد و گفت: اتخاذ اقدامات سیاسی در خصوص سوریه مهم است و ما باید بر سر حفظ وحدت اراضی سوریه با تشکیل دولت انتقالی که شامل تمامی طرف‌ها باشد توافق کنیم.

الدردی نیز بر حجم عظیم آسیب‌های انسانی و اقتصادی که به سوریه وارد شده تاکید کرد و مدعی شد: دمشق امروز از نظر وخامت اوضاع اقتصادی مثل سومالی است. در حال حاضر هزاران آواره در این کشور وجود دارد و نمی‌توان بیشتر از این بر سوریه فشار آورد.

انتهای پیام

کد N690270

وبگردی