آفتاب

تظاهرات اردنی‌ها برای آزادی زندانیان سیاسی

تظاهرات اردنی‌ها برای آزادی زندانیان سیاسی

گروه اخوان المسلمین و جمعی از قبایل مختلف اردنی در تظاهراتی خواهان توقف بازداشت‌های سیاسی و آزادی زندانیان شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، شاخه اخوان‌المسلمین در اردن و شماری از قبایل مختلف اردنی با برگزاری راهپیمایی‌ از عبدالله دوم، پادشاه این کشور خواستند بازداشت‌های سیاسی را متوقف و زندانیان سیاسی از جمله زکی بنی ارشید، معاون دبیر کل گروه اخوان المسلمین را آزاد کند.

این تظاهرات با حضور هزاران اردنی و پس از اقامه نماز جمعه در خیابان اصلی شهر امان که به مسجد الحسینی منتهی می‌شود، برگزار شد و طی آن شعارهایی برای آزادی ده‌ها زندانی سیاسی سردادند.

معترضان همچنین از نهادهای دولتی مختلف انتقاد و فساد در موسسات دولتی و همچنین دخالت گسترده دستگاه امنیتی این کشور در زندگی روزمره مردم را محکوم کردند و خواستار تحقق آزادی و انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشور شدند.

تظاهرکنندگان در ادامه خواهان پایان کنترل دستگاه امنیتی بر زندگی مردم و لغو قانون ممنوعیت تروریسم شدند.

در این تظاهرات که با وجود تدابیر امنیتی شدید برگزار شد، رهبران برجسته‌ای از گروه اخوان و برخی مخالفان قبایل اردنی مشارکت داشتند.

فارس الفایز، یکی از مخالفان برجسته قبایل اردن گفت: اردن با وجود این استبداد حاکم از حکومت نظامی خلاص نمی‌شود و آزادی و دموکراسی در این کشور تحقق نمی‌یابد.

الفایز افزود: پیش از اینکه بهار عربی در منطقه آغاز شود، در یادداشتی از طرف گروهی از چهره‌های سیاسی و قبایل اردن خطاب به ملک عبدالله دوم فساد و ظلمی که در حق مردم این کشور وجود داشت، شرح داده شد اما ملک عبدالله پاسخی نداد.

وی ادامه داد: دولت اردن با آغاز بهار عربی در منطقه کمی سر فرود آورد اما این روزها شیوه سابق خود را در پیش گرفته و فعالان، انقلابی‌ها و چهره‌های برجسته و شناخته شده را دوباره بازداشت می‌کند و اکنون 150 فعال سیاسی به دلیل اینکه خواهان اصلاحات و مبارزه با فساد هستند، در زندان‌های این کشور به سر می‌برند.

این مخالف اردنی با اشاره به اینکه نظام حاکم این کشور با توهم اینکه آرامش به اردن و منطقه بازگشته به شکل گسترده‌ای طغیان کرده است اما وضعیت سیاسی و اقتصادی و فساد در کشور تغییر نکرده است حتی فقر و بیکاری و دزدی افزایش یافته و همه این عوامل دلیل بازگشت اعتراضات به کشور است.

از سی دیگر خالد الکلالده، وزیر توسعه سیاسی اردن تاکید کرد: اصلاحاتی که ملک عبدالله دوم به آنها متعهد شده، بی‌بازگشت است و دولت همچنان به انجام اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در جریان بهار عربی به آنها ملزم شد، پایبند است.

الکلالده در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره، وجود زندانیان سیاسی در اردن را تکذیب و تاکید کرد، بازداشت‌های اخیر به دلایل دیگری صورت گرفته و ارتباطی به آزادی بیان و عقیده ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بازداشت‌های اخیر در راستای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم انجام شده و متهمان براساس قانون منع تروریسم به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شوند.

اردن به تازگی شاهد موج جدیدی از بازداشت فعالان سیاسی به ویژه افراد وابسته به مخالفان بود که برجسته‌ترین آنها بنی ارشید بود که به دلیل انتقاداتش علیه امارات محاکمه می‌شود.

انتهای پیام

کد N690253

وبگردی