آفتاب
مصری در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد:

احزاب به جای شعار برنامه ارائه دهند

احزاب به جای شعار برنامه ارائه دهند

یک نماینده اصول‌گرای مجلس با بیان این‌که اگر جریانات اصولگرا یا اصلاح‌طلب می‌خواهند با پرچم احزاب لیست دهند باید برنامه مشخصی داشته باشند،‌ گفت: انتخابات از آن گروهی خواهد بود که وحدت و انسجام داشته باشند.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی به ویژه برگزاری همایش‌هایی از سوی جریانات اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، اظهار کرد: اصول‌گرایان طی چند ماه اخیر پنج یا ششمین بار است همایشی را با عنوان همگرایی برگزار کرده‌اند که منظور از همگرایی یکی شدن همه است.

وی افزود: همگرایی به این معنا است که چون فکرها به هم نزدیک است بر روی موضوعاتی اتفاق نظر می‌کنند و البته اصولگرایان تشکیلاتی هستند فقاهتی که در همایش های آن‌ها از شخصیت‌هایی مانند آیت الله مصباح، آیت الله علم الهدی و آیت الله موحدی کرمانی و... دعوت به عمل می‌آید.

مصری درباره این‌که با توجه به تجربیات گذشته هر کدام از دو جریان اطلاح‌طلب و اصولگرا باید در فضای جدید چطور رفتار کنند تا گذشته برای آن‌ها تکرار نشود، گفت: هر دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تجربیاتی در رابطه با انشقاقات داشته‌اند که انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نمونه اخیر آن است که اصول‌گرایان 4 یا 5 کاندیدا داشتند اما نتیجه‌ای نگرفتند، البته اصلاحات نیز همین‌گونه بودند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد هر دو گروه به دنبال این هستند که به وحدت برسند که شاید یکی از لوازمش این باشد که حتی در آینده حزب یا حزب‌هایی تشکیل شوند البته باید در نظر داشت این جریانات دامنه‌ای دارند که دامنه تند یا محافظه‌کار و یا کند در هر دو گروه وجود دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین هر دو جریان در حال سبک و سنگین کردن هستند که چطور به آن همگرایی و وحدت خواهند رسید که نهایتاً از دل آن منشورهایی بیرون آید که بر اساس همان منشور خط مشی، راهبردها و تصمیم‌گیری‌ها مشخص خواهد بود.

مصری همچنین با اشاره به این‌که ظاهراً منشور اصول‌گرایان آماده شده است، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان نیز باید به دنبال همین مسأله باشند، البته این منشور زمانی که منتشر شود حدود و خط‌ مشی‌ها را مشخص می‌کند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تأکید بر اینکه این همایش‌ها با عنوان همگرایی ربطی به انتخابات ندارد،‌ گفت: در همگرایی جدید قرار نیست که سهم‌خواهی و وزن‌کشی شود و کسی سهم بیشتری داشته باشد.

این نماینده اصول‌گرای مجلس خاطرنشان کرد: انتخابات از آن گروهی خواهد بود که وحدت و انسجام داشته باشند و میان طرفداران خود تشتت ایجاد نکنند که قطعاً توفیق بیشتری را بدست خواهند آورد.

مصری درباره این‌که حرکت در زیر چتر قانون تا چه اندازه در جذب مردم و سلامت در فعالیت سیاسی نقش دارد، گفت: تنها قانون نیست، بلکه چارچوب‌هایی وجود دارد که قانون یکی از این چارچوب‌هاست.

وی شفافیت‌ در رفتارها را یکی دیگر از عوامل موثر در این زمینه عنوان کرد و گفت: به‌عنوان مثال آنهایی که عنوان می‌کنند سردمداران یا مسئولین و... هستند باید بر اصول پایبند باشند زیرا ممکن است فردی خوب شعار دهد و در انتخابات حضور یابد اما پس از این‌که انتخابات تمام شد به طور کل مواضع فرق ‌کند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس افزود: متأسفانه در جریان فتنه قرار نبود فتنه یک جریان برانداز باشد، آمده بودند فعالیت انتخاباتی کرده و در چارچوب قانون عمل کنند، اما تا لحظه‌ای که فعالیت می‌کردند قانون شکنی‌های مختلفی انجام دادند. باز هم نظام تحمل کرد، نتیجه آرا مشخص شد اما مسیر را تغییر دادند و این نشان می‌دهد که صرفاً نمی‌توان به شعارها بسنده کرد.

مصری اظهار کرد: بنابراین عملاً این مسأله تبدیل به یک جریان شد اما هیچ وقت جریان فتنه از نظر ما دور نخواهد شد که تجربه تلخی است که نظام برای آن هزینه زیادی پرداخته است.

وی افزود: اگر کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند باید بر اساس همان قانونی که به آنها اجازه حضور داده است، فعالیت کنند. همان‌طور که در این دوره دیدیم چهار یا پنج کاندیدای اصول‌گرا نتوانستند رأی بیاورند اما پس از اعلام نتیجه همگی تبریک گفتند و هیچ مسأله‌ای هم پیش نیامد.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: حتی در انتخابات خرداد آقای خاتمی به عنوان فردی که یک رقیب قدری مثل ناطق نوری داشت تا لحظه آخر کسی حدس نمی‌زد که آقای ناطق رأی نیاورد و یک چهره تقریباً شناخته نشده آن زمان برای عموم و البته شناخته شده برای عده‌ای رأی آورد که آقای ناطق بلافاصله تبریک گفت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر این‌که باید بر شعارها پایبند بود، گفت: این‌گونه نباشد که اگر به نفع ما بود بگوییم انقلاب خوب است و اگر به ضرر ما بود انقلاب و نظام و قانون اساسی را دور بزنیم. در حالی که مردم اینها را در نظر می‌گیرند و اصل شفافیت‌ها و صداقت با مردم است.

این نماینده اصول‌گرا خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این‌که مردم از احزاب انتظار دارند که منشور مشخصی داشته ومردم بدانند که به چه چیزی اعتقاد دارند و دنبال چه می‌گردند. صرف گفتن اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب کافی نیست و مردم می‌خواهند بدانند در درون آن چه نهفته است.

مصری تصریح کرد: اگر این جریان‌ها بخواهند با پرچم احزاب لیست دهند باید برنامه داشته باشند. این‌که در انتخابات فقط شعار داده شود و در عمل چیز دیگری اتفاق افتد انصاف نیست. مطالبات باید مکتوب باشد که مردم آن را دنبال کنند.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم پس از سی و اندی سال زمانش رسیده که احزاب از شعار خارج شوند و به مردم برنامه ارائه دهند. در حالی که متأسفانه هیچ کاندیدایی که تا حال رأی آورده برنامه‌ای به غیر از شعار نداشته‌اند.

انتهای پیام

کد N690244

وبگردی