آفتاب
سی ان ان:

لشکر کشی عربستان به یمن آل سعود را در باتلاق گرفتار می کند

لشکر کشی عربستان به یمن آل سعود را در باتلاق گرفتار می کند

یک رسانه آمریکایی در تحلیلی با اشاره به چالش های پیش روی پادشاه جدید عربستان، اوضاع یمن را یکی از مهمترین مواردی دانست که «سلمان بن عبدالعزیز» باید به آن بپردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی ان ان در این گزارش می نویسد: پادشاه جدید عربستان در یک بحران بزرگ که به شدت در حال حرکت در طول مرزهای جنوبی این کشور است مواجه است و این بحران چیزی نیست غیر از اوضاع یمن. 

رئیس جمهور یمن که از متحدان اصلی عربستان در منطقه محسوب می شود پنجشنبه شب و در پی ادامه اعتراضات مردمی از سمت خود استعفا داد و این رویداد موجب افزایش احتمال به قدرت رسیدن یک دولت شیعی در یمن شد امری که ریاض به شدت با آن مخالف است. 

با وجود تحولاتی که یمن تا کنون داشته، کشوهای گوناگون با روش های مختلف عربستان را از اعزام نیروی نظامی به یمن منصرف کرده اند اما با این وجود سعودی ها حضور نظامی خود در مرز با یمن را افزایش داده اند و قدرت گرفتن حوثی ها در یمن ممکن است عاملی باشد برای ورود نظامیان عربستان سعودی به این کشور. 

سی ان ان در مورد پیامدهایی که با ورود نظامیان عربستانی به یمن متوجه ریاض خواهد شد به نقل از«باب بیر» کارشناس مسائل نظامی و اطلاعاتی، می نویسد: حضور نظامی عربستان در یمن برای سعودی ها همانند باتلاق خواهد بود.  

به گفته بیر، تحولات یمن همانند تحولات بحرین موجب هراس عربستان سعودی شده و به همین دلیل است که عربستان حضور نظامی خود در مرزهای یمن را تقویت کرده اما باید به این نکته توجه داشت که مورد یمن با بحرین که عربستان اقدام به اعزام نیرو به آن کرد تفاوت دارد. 

به نوشته سی ان ان، تنها عاملی که عربستان با تکیه برآن می تواند بر یمنی ها فشار بیاورد این نکته است که یمن به عنوان فقیرترین کشور خاورمیانه تا حد زیادی به ریاض وابسته است و قطع کمک های عربستان به صنعا، یمن را گرفتار مشکلات زیادی می کند. 

کد N690139

وبگردی