آفتاب

اتحادیه اروپا: روسیه مسئولیتش را در قبال بحران اوکراین بر عهده بگیرد

اتحادیه اروپا: روسیه مسئولیتش را در قبال بحران اوکراین بر عهده بگیرد

اتحادیه اروپا از مسکو خواست تا مسئولیت خود را برای پایان دادن به درگیری ها در شرق اوکراین برعهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: در حال از دست دادن زمان در شرق اوکراین هستیم، جایی که اوضاع رو به تنش است و هر روز شاهد افزایش تلفات غیرنظامیان و نظامیان هستیم.

وی افزود: کشته شدن هشت غیرنظامی در پی اصابت خمپاره به اتوبوسی در دونتسک واقع در شرق اوکراین نشان دهنده فوریت برای توقف خشونت‌هاست.

چند ساعت پیش از انتشار این بیانیه از سوی موگرینی، جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین اعلام کردند که برای پیروزی بر نیروهای دولتی کی‌یف به فعالیتهای خود ادامه می‌دهند.

موگرینی با اعلام اینکه تسلیحات سنگینی باید از خطوط مقدم درگیری ها عقب کشانده شوند، گفت: آنهایی که مسئول تنشهای اخیر در شرق اوکراین هستند حال باید جدیت خود را برای سازش سیاسی و پایان دادن به خشونت‌ها در این منطقه نشان دهند. ما به ویژه از روسیه می‌خواهیم تا مسئولیت کامل در این مورد برعهده بگیرد. اظهارنظرها و بیانیه‌های عمومی بد تعبیر شده و تنها باعث خشونت و انزجار بیشتر می‌شود و این خشونت به کاهش تنش‌ها منجر نمی‌شود.

روسیه تسلیح شبه نظامیان یا همکاری با آن‌ها را در شرق اوکراین رد می‌کند اما دولت کی‌یف و کشورهای غربی مدعی اند مسکو از این شبه نظامیان با کمک مستقیم نظامی حمایت می‌کند.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین خواستار تحقق توافق مینسک، امضا شده دردسامبر 2014 شد که براساس آن تمام تسلیحات سنگین باید از خطوط مقدم خارج و آتش بس برقرار شود.

موگرینی به تحریم‌های آتی اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر سیاست‌هایش در شرق اوکراین اشاره‌ای نکرد.

انتهای پیام

کد N689986

وبگردی