آفتاب

پیشتازی اپوزیسیون یونان در آستانه انتخابات پارلمانی

پیشتازی اپوزیسیون یونان در آستانه انتخابات پارلمانی

در حالی که نظرسنجی‌ها از پیشتازی اپوزیسیون یونان در انتخابات پارلمانی یکشنبه آتی حکایت دارد، رهبر حزب چپگرای سیریزا گفت پایان "تحقیر ملی" نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری بی‌بی‌سی، الکسیس تسیپراس، رهبر حزب چپگرای سیریزا تا در انتخابات پارلمانی 25 ژانویه (پنجم بهمن) پایه‌های قدرت‌گیری وی را تحکیم کنند تا وی بتواند به سیاست‌های ریاضت اقتصادی کشورش پایان دهد.

وی با بیان اینکه بدهی بین‌المللی یونان را به نصف کاهش می‌دهد، تاکید کرد که پس از به قدرت رسیدن در مقام نخست‌وزیر به معاهده وام کنونی خاتمه می‌دهد.

انتخابات یکشنبه آتی با دقت از سوی بازارهای مالی جهانی دونبال می‌شود چرا که برخی نگرانند که پیروزی سیریزا در انتخابات یونان به خروج این کشور از منطقه یورو و آغاز دوباره ناآرامی‌های سیاسی و مالی بینجامد.

رهبر حزب سیریزا در جمع حامیانش گفت: روز دوشنبه (هفته آتی) تحقیر ملی به پایان می‌رسد. این کار به بازگشت نظم به یونان کمک می‌کند. ما از مردم می‌خواهیم که به سیریزا یک فرصت بدهند. این ممکن است که آخرین فرصت برای یونان باشد.

طبق جدیدترین نظرسنجی‌ها، اکثر مردم یونان آماده هستند که به حزب اپوزیسیون چپگرای یونان یک فرصت بدهند چرا که بر این باورند که اوضاع یونان از این بدتر نمی‌تواند بشود. یونان چند سال است که وارد رکود شدید شده است و هنوز نیمی از نیروی کارش بیکار است. با این حال، برخی از ناظران بازارهای مالی هشدار داده‌اند که پیروزی سیریزا در انتخابات پارلمانی می‌تواند به رویارویی خطرناک آتن با دیگر کشورهای حوزه یورو ختم شود.

ناظران بر این باورند که سیریزا می‌تواند در انتخابات پیروز شود اما از کسب اکثریت آراء باز می‌ماند و ممکن است که برای پیدا کردن شریک ائتلافی با چالش‌هایی روبرو شود. البته امیدهایی وجود دارد که سیریزا در راه یافتن شریک برای تشکیل دولت، از برخی از خواسته‌های خود از جمله خاتمه وام بین‌المللی دست بردارد. در غیر اینصورت، بسیاری از کشورهای قدرتمند منطقه یورو از جمله آلمان مشکلی با خروج این کشور بحران‌زده از این منطقه ندارند.

با این حال، الکسیس تسیپراس می‌گوید که در صورت پیروزی با کسانی که از سیاست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در قبال یونان حمایت می‌کند، همکاری نخواهد کرد. طبق حمایت گروهی موسوم به تروئیکا (troika) شامل اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپایی از یونان، 240 میلیارد یورو در ازای کاهش بودجه و اصلاحات اقتصادی به آتن کمک کند.

جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد، محبوبیت سیریزا از حزب دموکراسی نوین به رهبری آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر کنونی یونان پیشی گرفته است.

پارلمان یونان پس از آن انتخابات زودهنگام در 25 ژانویه 2015 را اعلام کرد که پارلمان منحل شد. این اتفاق پس از آن روی داد که که احزاب نتوانستند بر سر انتخاب رئیس‌جمهوری آتی که پستی کاملا تشریفاتی است، به توافق برسند و سه بار رای‌گیری در پارلمان شکست خورد و همین امر به انتخابات زودهنگام انجامید. دوره ریاست جمهوری پنج ساله کارولوس پاپولیاس 85 ساله در ماه مارس به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

کد N689535

وبگردی