آفتاب

کاخ سفید از سفر بدون هماهنگی نتانیاهو به واشنگتن راضی نیست

کاخ سفید از سفر بدون هماهنگی نتانیاهو به واشنگتن راضی نیست

واحدمرکزی خبر نوشت:

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد: کاخ سفید از سفر بدون هماهنگی نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن راضی نیست.
به گزارش این شبکه ، کاخ سفید از اقدام جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در دعوت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای ایراد سخنرانی در کنگره در ماه فوریه آینده انتقاد کرد. بینر از نتانیاهو خواست در نشست مشترک مجلس سنا و نمایندگان درباره تاثیر تهدیدات اسلام رادیکال و ایران بر امنیت و شیوه زندگی در آمریکا سخنرانی کند. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید از ارسال این دعوتنامه بدون اخذ اجازه از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد و ارسال این دعوتنامه را خلاف تشریفات دانست.
سعد الدوسری گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: چند ساعت پس از سخنرانی اوباما در کنگره و تاکید وی بر استفاده از حق وتوی خود برای جلوگیری از هر گونه تشدید تحریم های ایران در کنگره، بینر از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره دعوت کرد. آمریکا و دیگر قدرت های جهانی در حال مذاکره با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور هستند. بینر در پاسخ به این پرسش که آیا ارسال دعوتنامه برای نتانیاهو بدون اخذ اجازه از کاخ سفید به معنای تضعیف اختیارات اوباما نیست، تاکید کرد کنگره قادر است چنین تصمیماتی را به تنهایی اتخاذ کند.
بینر گفت: آمریکایی ها و اسرائیلی ها در گذشته در کنار یکدیگر قرار داشتند و ما دارای ارزش ها و خواسته های مشترکی هستیم و در حال حاضر نیز باید در برابر چالش ها در کنار یکدیگر قرار داشته باشیم.
جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: نخست وزیر اسرائیل می خواهد در نشست مشترک کنگره در واشنگتن شرکت کند. وی در گذشته نیز در این نشست ها شرکت کرده بود و معترض به این مسئله نیستیم و نمی دانم در نشست آینده درباره چه موضوعاتی می خواهد سخن بگوید. طبیعی است که گفتگوهای مستمری با اسرائیل داشته باشیم همان طور که جان کری این گفتگو ها را با نتانیاهو درباره موضوعات امنیتی در منطقه دنبال می کند و این روند ادامه خواهد یافت.
گزارشگر این شبکه افزود: برنامه هسته ای ایران یکی از اختلافات اساسی در روابط نتانیاهو و اوباماست. بسیاری از جمهوریخواهان کنگره آمریکا از اوباما به دلیل عدم حمایت کافی از اسرائیل انتقاد می کنند. یک مقام اسرائیلی نیز از تلاش نتانیاهو برای گفتگو با اوباما در واشنگتن خبر داده است. نتانیاهو در سالهای 1996 و 2011 در نشست مشترک کنگره سخنرانی کرده بود. سفر آینده وی به واشنگتن پنج هفته قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل است که قرار است در هفدهم مارس برگزار شود. سفر نتانیاهو به واشنگتن باعث تقویت موضع وی در میان رای دهندگان اسرائیلی خواهد شد و به وی کمک می کند تا بر شعارهای اصلی مبارزات انتخاباتی خود که موضوعات امنیتی است، تمرکز داشته باشد.

4949

کد N688328

وبگردی