آفتاب

آغاز مذاکرات مستقیم میان رهبران طرف‌های درگیر در سودان جنوبی

آغاز مذاکرات مستقیم میان رهبران طرف‌های درگیر در سودان جنوبی

گروه های درگیر در جنگ داخلی سودان جنوبی امروز( چهارشنبه) به منظور شرکت در مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به یک سال جنگ داخلی در این کشور که تا کنون دهها هزار قربانی بر جای گذاشته، در کشور تانزانیا پای میز مذاکره نشستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ریک مچار، رهبر شورشیان مخالف دولت سودان جنوبی قرار است اواخر امروز با سالوا کر، رئیس جمهور این کشور به منظور امضای توافقی دیدار کند.

مقامات دولت تانزانیا اظهار داشتند که انتظار می‌رود دو طرف توافقی با هدف اتحاد مجدد حزب حاکم سودان جنوبی یعنی حزب جنبش آزادی خلق امضا کنند.

از طرف دیگر یووری موسونی، رئیس جمهور اوگاندا نیز که به منظور حمایت از نیروهای سالوا کر، سربازان خود را به سودان جنوبی فرستاد و همچنین اوهورو کنیاتا، رئیس جمهور کنیا در این مذاکرات که در شهر اروشا در شمال تانزانیا برگزار می‌شود حضور پیدا می‌کنند.

یک سخنگوی دولت اوگاندا گفت: ما در حال تلاش به منظور خاتمه درگیری‌های مسلحانه هستیم .

در دسامبر سال 2013 درگیری‌ها در سودان جنوبی میان نیروهای دولت سالوا کر و شورشیان وفادار به ریک مچار، معاون اخراج شده او بالا گرفت. این اتفاق پس از آن افتاد که سالوا کر، مچار را متهم به تلاش برای کودتا کرده و از سمتش برکنار کرد.

از سوی دیگر معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز قرار است به مذاکرات اروشا برود تا شاهد امضای توافق دولت وحدت ملی میان بخش‌های مختلف حزب جنبش آزادی خلق سودان جنوبی باشد.

مذاکرات تانزانیا تلاشی موازی با مذاکرات صلح است که با میانجی‌گری بلوک IGAD در شرق آفریقا که در شهر آدیسابابا پایتخت اتیوپی برگزار شد. قرار است دور دیگر مذاکرات مذکور در حاشیه نشست اتحادیه افریقا در شهر آدیسابابا در پایان ژانویه برگزار شود اما گزارش‌ها حاکی از آن است.

انتهای پیام

کد N687636

وبگردی