آفتاب
امیری:

شش رشته صنایع دستی در فارس منسوخ شده است

شش رشته صنایع دستی در فارس منسوخ شده است

شیراز – مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: شش رشته از صنایع دستی استان فارس منسوخ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مصیب امیری ظهر چهارشنبه در همایش معاونین صنایع دستی کشور، اظهار داشت: در استان فارس 85 رشته صنایع دستی فعال، 30 رشته به شکل نیمه فعال، شش رشته منسوخ شده و هشت رشته صنایع دستی احیا شده است.

وی با بیان اینکه 200 هزار نفر صنعت گر و شاغل در عرصه صنایع دستی در فارس فعال هستند، گفت: 735 کارگاه تولیدی و دو باب خانه صنایع دستی در فارس فعالیت می کنند و سه هزار و 760 هنرمند این عرصه بیمه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس  گفت: ارائه شش هزار فقره مجوز در این عرصه، پرداخت 400 میلیارد ریال تسهیلات، وجود سه تشکل فعال غیر دولتی، نصب 30 طراحی و ساخت صنایع دستی در میادین شهر، برگزاری 11 همایش، آموزش هزار و 826 نفر در عرصه صنایع دستی، ایجاد 49 بازارچه موقت صنایع دستی، 16 مورد حضور در نمایشگاه های دیگر استان ها و پنج حضور در نمایشگاه های خارجی و ساخت 23 مورد برنامه رادیویی و تلویزیونی در این باره از جمله فعالیت های انجام شده در زمینه صنایع دستی در فارس هستند.

امیری افزود: همچنین مستندنگاری و مستندسازی 18 مورد از رشته های صنایع دستی انجام شده و 79 نشان ملی و مهر اصالت یونسکو توسط صنایع دستی فارس کسب شده است.

در ادامه مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی فارس نیز در این همایش به ارائه فعالیت های انجام شده در این اتحادیه پرداخت و گفت: آموزش علمی و صحیح صنایع دستی توسط اساتید مجرب بازار و دانشگاه و شناسایی اساتید رشته های صنایع دستی منسوخ شده در فارس چون دوات گری و شیشه درمه و بازگرداندن دوباره به این رشته ها به زندگی، از جمله این اقدامات بوده است.

سلمان گورنگی افزود: همچنین بیش از یک صد نمایشگاه درون استانی و بین المللی در کشورهایی چون چین و ایتالیا برگزار شده اند.

کد N687265

وبگردی