آفتاب
«حرفی را تحمیل نمی‌کنیم»

گفت‌وگو با سازنده‌ برنامه‌ای که در مذمت ماهواره ساخته شد

گفت‌وگو با سازنده‌ برنامه‌ای که در مذمت ماهواره ساخته شد

کارگردان «جهت» که برنامه‌اش با موضوع ماهواره‌ در حال پخش است، درباره‌ی اینکه این برنامه چقدر تلاش کرده از شعارزدگی پرهیز کند تا پیام به مخاطبی که ماهواره استفاده می‌کند، منتقل شود؟ اظهار کرد: همین قدر که ما قضاوت را پای بیننده گذاشتیم و تصاویر مستند از حوادث ارائه دادیم، یعنی از شعارزدگی پرهیز کرده‌ایم.

سید حسین بسطی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا در همین زمینه مطرح کرد: در برنامه «جهت» صرفا تصاویری از وقوع یک جرم متاثر از فضای ماهواره‌ای را ارائه کردیم و در مقابل تحلیل آن‌ را بر عهده متخصصان گذاشتیم. ما در این برنامه نه از نریشن استفاده کردیم، نه متنی را به مخاطب القاء کرده‌ایم و نه حرفی را تحمیل کردیم بلکه فقط ارائه‌ی مستندات کردیم؛ ما در برنامه «جهت» به این فکر کردیم که مخاطبان باید از حالت مخاطب منفعل به کاربران فعال تبدیل شوند.

وی در عین حال تاکید کرد: هر زمان ما توانستیم مخاطبانمان را به کاربر تبدیل کنیم آن زمان موفق شده‌ایم.

کارگردان «جهت» در ادامه عنوان کرد: در این برنامه به دنبال ارائه‌ی نمایی از تلفات و آسیب‌دیدگان جنگ نرم هستیم که نماهایی از این تلفات را به شکل مستند به تصویر می‌کشیم. تفاوت جنگ نرم با جنگ نظامی و سخت این است که جنگ نرم خیلی عینی به نظر نمی‌رسد به همین خاطر است که جنگ نرم پنهان است. در برنامه «جهت» صرفا بخشی از واقعیت پنهان جنگ نرم را برای بینندگان عیان کرده‌ایم.

این برنامه‌ساز سپس به نقش رسانه و شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای بر مخاطب اشاره کرد و گفت: در این برنامه همواره تلاش می‌شود تا نقش شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای با تاکید بر سریال‌های فارسی زبان بررسی شود؛ این اقدام بدین معنی است که چگونه یک سریال و برنامه‌ی ماهواره‌ای می‌تواند در تکوین یک جرم در بستر یک جامعه نقش‌آفرینی کند که همین امر مهم‌ترین هدف برنامه «جهت» است.

بسطی همچنین درباره‌ی برخی ابهاماتی که در ذهن بینندگان برنامه «جهت» به وجود می‌آید، تصریح کرد: ممکن است برخی‌ها به ما بگویند در تحقق یک جرم، صرفا یک علت کافی نیست. ما هم با این نظر موافق هستیم؛ چراکه در تحقق یک جرم عوامل مختلف فردی‌، اجتماعی‌، فرهنگی و ... وجود دارند که همه این عوامل می‌توانند در تحقق یک جرم در بستر اجتماع نقش‌آفرینی کنند. اما در برنامه «جهت» ما نقش یکی از آنها را که رسانه است، بررسی می‌کنیم. به همین خاطر است که ممکن است بینندگان بگویند مگر می‌شود فقط ماهواره عامل قتل یا هرچیز دیگر باشد؟ که پاسخ ما به این سوال این است که خیر نمی‌شود اما ماهواره هم می‌تواند جزو عوامل موثر در این ماجرا باشد که امروزه وجود دارد.

کارگردان برنامه «جهت» در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود به حضور کارشناسان نخبه در برنامه‌اش اشاره کرد و افزود: در این برنامه از کسانی استفاده کردیم که از لحاظ سطح علمی نخبه هستند و می‌توانند به درستی جرم‌ها را تحلیل کنند، ولی قضاوت را برعهده بیننده گذاشتیم.

این برنامه‌ساز در پایان صحبت‌هایش به معرفی موضوع هفته های آینده برنامه «جهت» پرداخت و گفت: راه‌های کاهش سطح روابط نامشروع در اجتماع‌، نقش فضای مجازی مثل وایبر، تانگو‌، واتساپ و ... ، کلاهبرداری ماهواره‌ای و تبلیغات نادرست‌، تاثیر رسانه‌ها به ویژه سریال‌ها در ساده‌انگاری روابط نامشروع بین سنین دبیرستان تا دانشگاه از جمله مباحثی است که برای هفته‌های آینده در حال بحث و بررسی است. همچنین بخشی از این برنامه به بحث خردسالان و کودکان اختصاص دارد که به نظرم از قربانیان اصلی و ثانویه هستند.

به گزارش ایسنا، برنامه تولیدی «جهت» با موضوع ماهواره هر هفته جمعه‌ها ساعت 20 و 30 دقیقه از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام

کد N686615

وبگردی