آفتاب

برای حفظ آب‌های زیرزمینی چه باید کرد؟

برای حفظ آب‌های زیرزمینی چه باید کرد؟

خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر در بسیاری از نقاط دنیا که با کمبود آب روبرو هستند، مشکلات عدیده‌ای را فراهم ساخته است. از جمله می‌توان به مواردی همچون اُفت سطح آب‌های زیرزمینی، نشست حاصل از این اُفت، تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت آب و دیگر موارد اشاره کرد.

رئیس دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: تغییر روش آبیاری عاملی برای بهره‌گیری بهینه از آب‌های زیرزمینی است که حفظ آب‌های زیرزمینی در سایه توسعه آبیاری قطره‌ای عینیت می‌یابد.

اصغر اصغری‌مقدم از تجدیدپذیر بودن آب‌های زیرزمینی گفت و تشریح کرد: آب‌های زیرزمینی تجدیدپذیر هستند ولی بدان معنی نیست که هر چقدر خواستیم از این آب‌ها استحصال کنیم چرا که در صورت برداشت بیش از حد، سطح آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد.

وی نفوذ باران به زمین را نشانه‌ای از کاهش یافتن سطح آب زیرزمینی دانست و افزود: پس از کاهش یافتن سطح آب زیرزمینی، باران به زمین نفوذ می‌کند و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها کم‌آب یا بی‌آب شده و در نهایت رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خشک می‌شوند.

رئیس دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز گفت: پیشگیری از کشت محصولاتی نظیر سیب‌زمینی و پیاز که نیاز آبی زیادی دارند حفظ آب‌های زیرزمینی را در پی دارد.

اصغری‌مقدم با بیان اینکه با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، کیفیت نیز کاهش می‌یابد، گفت: باید دیدگاهمان را در بحث آب‌های زیرزمینی اصلاح کنیم و بدانیم که آب زیرزمینی یک منبع لایزال تجدیدپذیر نیست.

استاد گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز نیز در این خصوص گفت: آب سطحی تجدیدپذیری سریع‌تری دارد و بارش باران موجب جاری شدن رودخانه‌ها می‌شود.

عبدالرضا واعظی‌ هیر با اشاره به محدود بودن آب‌های زیرزمینی تشریح کرد: مسئولان و کشاورزان باید به این درک مشترک برسند که آب زیرزمینی محدود است و اگر کشاورزی چاهی را حفر می‌کند، سهم سایر کشاورزان را برمی‌دارد.

واعظی هیر ادامه داد: بهره‌برداری از این منابع آب باید کنترل شده باشد.

وی یادآور شد: منابع آب زیرزمینی مظلوم واقع شده‌اند، چون دیده نمی‌شوند.

وی از راهکارهایی برای احیاء آب‌های زیرزمینی گفت و افزود: پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی با تصفیه آب‌های نامتعارف از راهکارهای احیاء آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شوند.

واعظی هیر تاکید کرد: اگر خواهان توسعه در کشاورزی هستیم باید در پی افزایش راندمان آبیاری باشیم.

بر اساس این گزارش، جلوگیری از احداث چاه‌های غیرمجاز و همین‌طور برداشت بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی را باید از راهکارهای بنیادین در حفظ آب‌های زیرزمینی قلمداد کنیم.

انتهای پیام

کد N686322

وبگردی