آفتاب
سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا:

تاکید کنگره بر تحریم ایران یک تقسیم کار در آمریکاست

تاکید کنگره بر تحریم ایران یک تقسیم کار در آمریکاست

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت که اقدامات کنگره و دولت آمریکا در مورد مذاکره و تحریم تقسیم کاری بین آنهاست.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به تلاش کنگره برای تحریم مجدد ایران، گفت: تجربه نشان داده که تهدید و فشار و مسائل این‌چنینی تاثیر منفی بر روند مذاکرات می‌گذارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که با گذشت مدت زمانی از انجام مذاکرات طرف‌های مقابل باید به این نتیجه رسیده باشند که جمهوری اسلامی تحت تاثیر مسائلی همچون تحریم قرار نمی‌گیرند و حتی نتیجه عکس را در پی خواهد داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد:‌ در داخل گروه‌های فشار وجود دارند که با این روند موافق نیستند. اگر آمریکایی‌ها بخواهند شاخ و شانه بکشند طبعا فشار در داخل برای وزارت خارجه و دولت بیشتر می‌شود و روند مذاکرات سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد. طبیعتا این گروه‌های داخلی نیز مطالبات بیشتری را مطرح می‌کنند از این جهت تلاش‌های کنگره و بیان مطالبی همچون تحریم مجدد ایران به نفع طرف‌های مقابل نیست.

وی تاکید کرد: تجربه گذشته چراغ راه آینده طرف مذاکره در مورد مساله هسته‌ای ایران است. بهتر است آنها با منطق و صادقانه جلو بیایند چون در غیر این صورت نه تنها نتیجه‌ای نخواهند گرفت بلکه به ضررشان هم خواهد بود. آنها در این شرایط بیشتر از ما ضرر می‌کنند.

سبحانی‌نیا به اظهارات اوباما در مورد وتو کردن تحریم‌های احتمالی کنگره اشاره و اظهار کرد: اوباما از یک طرف می‌گوید تحریم‌های احتمالی کنگره را وتو می‌کند اما از طرف دیگر بیان می‌کند که خود پشت قضیه تحریم‌هاست. این اظهارنظرها نشان می‌دهد که همچون گذشته در آمریکا سیاست‌های دوگانه و یا همان سیاست چماق و هویج وجود دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به نظر می‌رسد این اظهارات نوع تقسیم کار در آمریکاست. آنها در نهایت سیاست‌شان این است که از جمهوری اسلامی انتقام گذشته کاری‌شان را گرفته و فشارها را تشدید کنند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی در مورد مذاکرات محکم است، گفت: طرف‌ دیگر مذاکره به دنبال گرفتن امتیاز از ایران است اما خیال باطل دارد. آنها باید منطقی و اصولی با جمهوری اسلامی کنار بیایند. ما به دنبال سیاست برد برد هستیم و بر اساس خط ترسیمی رهبری حرکت می‌کنیم. غربی‌ها بهتر است جایگاه جمهوری اسلامی را بدانند و هیچگاه به خطوط قرمزش ورود پیدا نکنند.

انتهای پیام

کد N686268

وبگردی