آفتاب

قصه یک «مروارید» از زمان مغول‌ها تا جنایات امروز داعش

قصه یک «مروارید» از زمان مغول‌ها تا جنایات امروز داعش

نمایش «مروارید» نوشته قطب الدین صادقی و کارگردانی سروش طاهری که درباره حمله مغول ها به ایران است و از این زاویه به تقبیح جنایت داعش و نسل کشی آنها می پردازد در جشنواره تئاتر فجر به صحنه می رود.

سروش طاهری کارگردان «مروارید» درباره اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: با 5 میلیون کمک هزینه که به ما پرداخت شده کار زیادی نمی توان کرد اما خوشبختانه چون این مبلغ به موقع پرداخت شد، توانستیم دکور و لباس های نمایش را آماده کنیم. نمایشنامه «مروارید» نوشته دکتر قطب الدین صادقی است و 10 بهمن ماه در دو نوبت 17 و 20 در تالار حافظ به صحنه خواهد رفت.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: دکتر صادقی این نمایشنامه را برای پایان نامه کارشناسی ارشد من با عنوان «بازتاب حمله مغولان بر نمایشنامه‌نویسان پس از انقلاب ایران با تکیه بر دو اثر بهرام بیضایی» نوشته بود که در پروژه عملی نمایشنامه «مروارید» را اجرا کردم. موضوع نمایش درباره حمله مغول ها در قرن هفتم میلادی به ایران است و آقای صادقی بعد از اجرای پایان‌نامه آن را بازنویسی کرد و در نهایت همین نسخه برای اجر در جشنواره تئاتر فجر ارائه شد.

طاهری ادامه داد: موضوع کلی نمایش یک واقعه تاریخی را روایت می کند که در نگارش، داستانی تخیلی با آن تلفیق شده است. یکی از ناجوانمردانه ترین کارهایی که مغول ها در حمله به ایران انجام می دادند این بود که دختران جوان را به عنوان برده اسیر کرده و پسران جوان و نوجوانی را که قدشان از یک تازیانه بلندتر بود گردن می زدند. همچنین افراد بالای 30 سال را که آن زمان پیر به حساب می آمدند و توان مبارزه نداشتند به عنوان پیش‌مرگ جلو سپاهیان خودشان حرکت می دادندتا زمان رویارویی با ایرانیان ابتدا این افراد کشته شوند بعد از جنازه آنها خندق های دور شهرها را پر کرده و به این ترتیب به شهرهای مختلف حمله می کردند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر متذکر شد: وقایع این نمایش از جلد اول کتاب «جهان‌گشای جوینی» گرفته شده است. به این ترتیب که خاقان دستور می دهد 100هزار نفر از ایرانیان را گردن بزنند اما یک پیرزن به اندازه یک قضای حاجت به او فرصت بدهند تا مرواریدی را که بلعیده است به آنها بدهد اما خاقان به جای مهلت به او دستور می دهد هم پیرزن و هم بقیه 100هزار نفر را بدرند و از شکمشان مرواریدها را بیرون بیاورند.

بازیگر نمایش «سنگ بست» اضافه کرد: نکته مورد توجه در این اتفاق تاریخی این است که هیچکدام از این افراد از ترسشان مقاومتی نمی کنند و در صف می ایستند تا یکی یکی شان را گردن بزنند. اصولا یکی از دو عاملی که باعث می شود ایران در حمله مغول به شدت آسیب ببیند همین ترس مردم است و دومین مساله هم به خیانت ترکان سلجوقی باز می گردد که بعد از حمله مغول خودشان را مغول جا می زنند و به ایرانیان خیانت می کنند.

طاهری یادآور شد: در فضاسازی و طراحی صحنه نمایش کاملا فرمالیستی و مدرن و با نگاهی مفهومی و سمبولیک به داستان اشاره کردیم. طراحی لباس نمایش نیز به شیوه ای انجام شده که اعمال تروریستی را تقبیح می کند و اشاره ای هم به جنایت های گروه داعش شده است. هر نوع تروریسم، نسل کشی و کشتار مور نکوهش است چه در زمان مغول باشد و چه داعش.

وی در پایان درباره دیگر فعالیت هایش در جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال علاوه بر کارگردانی این نمایش در نمایش های «ساعت بیست» به کارگردانی سید علی موسویان و «یک ساعت آرامش» به کارگردانی سحر رضوانی نیز حضور خواهم داشت.
 
مانلی حسین‌پور، سید‌علی موسویان، پیام میر‌مصطفی، کیانوش جوادالسلامی و فرشته رضایی بازیگران نمایش «مروارید»‌ هستند. این اثر نمایشی 10 بهمن ماه در دو نوبت 17 و 20 در در تالار حافظ اجرا می شود.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور از یکم تا 12 بهمن ماه برگزار می‌شود.

کد N686094

وبگردی