آفتاب
اشرف غنی:

ایران شریک پایدار افغانستان است/ به زودی به تهران سفر می‌کنم

ایران شریک پایدار افغانستان است/ به زودی به تهران سفر می‌کنم

وزیرامورخارجه ایران در دیدار با رئیس جمهور افغانستان گفت: ایران خود را شریک موقت افغانستان نمی داند و باید برای منافع دراز مدت دو ملت برنامه ریزی کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به افغانستان، محمد جواد ظریف در دیدار با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیام دعوت حسن روحانی رییس جمهور را تقدیم وی کرد.

رئیس جمهور افغانستان نیز پس از دریافت این دعوتنامه اظهار امیدواری کرد که این سفر به ایران زودی انجام شود.

اشرف غنی در ادامه تحکیم مناسبات با ایران و تقویت همه جانبه روابط را برای افغانستان بسیار مهم دانست و گفت: ایران شریک پایدار ما است و ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

وی تاکید کرد: ما متحدان طبیعی هستیم و باید همه ظرفیت ها را برای نزدیک تر شدن روابط بکار بگیریم.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه با تشریح روند سیاسی این کشور گفت: امروز صحنه سیاسی افغانستان همچون سرمایه ای است برای تحقق صلح و ثبات در این کشور و کمک به ثبات در منطقه.

وی تاکید کرد: امروز تمام اقشار افغان خود را در دولت سهیم می دانند و دولت به وحدت ملی اراده جدی دارد تا همه مردم در آن سهیم باشد.

اشرف غنی گفت: ما برای همکاری دو کشور علاوه بر همسایگی باید در حوزه جهان اسلام، همکاری های منطقه ای و بین المللی برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: روابط ایران و افغانستان بنیادین است و منطقی است که دو کشور برای دراز مدت برنامه ریزی کنند.

در ادامه این نشست محمد جواد ظریف نیز گفت: امروز دو تن از دوستان بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران را که مسئول ارشد در افغانستان هستند ملاقات کردم.

 وی نیز با اشاره به دولت وحدت ملی تاکید کرد از اینکه همه مردم افغان در دولت وحدت ملی شریک هستند استقبال می کنیم.

ظریف گفت: فصل جدیدی در حیات سیاسی افغانستان ایجاد شده که با درایت رهبران و بزرگان افغان می تواند مسیر خوب خود را ادامه دهد ایران نیز همچون گذشته آماده کمک به افغانستان است.

وزیرامورخارجه ایران با اشاره به چالش ها و  فرصت های پیش رو گفت: این فرصت ها  و چالش ها همکاری و ارتباط  هر دو کشور را ضروری تر می سازد.

 وی با بیان اینکه ایران خود را شریک موقت افغانستان نمی داند، خاطرنشان کرد: باید برای منافع درازمدت دو ملت و ملت های منطقه تلاش کنیم.

گفتنی است در این دیدار درباره ابعاد مختلف همکاری ها در حوزه ترانزیت، محیط زیست، افزایش تجارت، آب و سایر حوزه ها و توانمندی های دو کشور گفتگو شد.

 

کد N685762

وبگردی