آفتاب

تاکید صدر و وزیر دفاع عراق بر لزوم احیای ارتش/کردستان عراق مصمم برای رسمی کردن پیشمرگ‌ها

تاکید صدر و وزیر دفاع عراق بر لزوم احیای ارتش/کردستان عراق مصمم برای رسمی کردن پیشمرگ‌ها

در حالی که رهبر جریان صدر عراق و وزیر دفاع این کشور تاکید کردند که ارتش عراق باید جایگاه و قدرت خود را بازیابد. دبیرکل وزارت پیشمرگ‌ها در اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرد که سازماندهی و یکپارچه‌سازی پیشمرگ‌ها را همچنان ادامه می‌دهد تا آنها را به نیروهای رسمی تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در کنفرانس خبری مشترک با خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور در شهر نجف گفت: سفر وزیر دفاع به نجف نشان‌دهنده این است که ارتش عراق طایفه‌ای نیست بلکه ارتشی برای تمامی عراقی‌هاست و ما برای بازگرداندن قدرت، هیبت و وحدت عراق تلاش می‌کنیم و شبه‌نظامیان باید به خارج عراق بروند تا ارتشی جای آنها را بگیرد که تنها طرفی است که باید با تروریست‌ها بجنگد.

العبیدی نیز تصریح کرد: سفر من به نجف سفری تاریخی و به دعوت مقتدی صدر صورت گرفته است، پیشنهادات صدر جای توجه و بررسی دارد.

وی بر لزوم اخراج شبه‌نظامیان و بازگرداندن قدرت و جایگاه ارتش تاکید کرد و گفت: وزارت دفاع سنی، شیعه یا کرد نیست و ما از آغاز فعالیت خود برای آزادسازی ارتش عراق و بازگرداندن قدرت ارتش تلاش کرده‌ایم.

العبیدی در خصوص الحاق داوطلبان مردمی به ارتش گفت: زمانی که روند آزادسازی عراق انجام شود تصمیم خود را می‌گیریم چراکه بیشتر داوطلبان کارمند دولت هستند.

حامد مطلق، معاون رئیس کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز اعلام کرد: مساله مهم این است که همگان برای بازگرداندن قدرت و جایگاه ارتش عراق به ویژه پس از فروپاشی آن تلاش کنند.

وی گفت: مقتدی صدر نیز دیدگاه مثبتی در این زمینه دارد و معتقد است که وحدت ارتش می‌تواند بر وحدت و ثبات کشور تاثیر بگذارد چراکه ماموریت ارتش دفاع از مرزها علیه هرگونه حمله است.

وی گفت: نخستین تجربه‌ای که ارتش عراق به دلیل روش نادرستی که بر پایه آن تشکیل شده، با آن مواجه شد، شکست در موصل بود که اهمیت وجود ارتش یکپارچه را ثابت کرده است.

در همین راستا جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگ‌ها در اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: ما همچنان به آموزش، مسلح کردن و یکپارچه‌سازی نیروهای پیشمرگ برای تبدیل شدن به نیروهای رسمی براساس بند پنجم ماده 121 قانون اساسی عراق ادامه می‌دهیم؛ قانون اساسی که به اقلیم کردستان حق داشتن نیروهای گارد را می‌دهد و در حال حاضر پیشمرگ‌ها گارد اقلیم کردستان هستند.

وی گفت: زمان یکپارچه‌سازی پیشمرگ‌ها هنوز مشخص نیست چراکه این مساله، کار سختی است. ما با اوضاع مالی نامساعدی مواجه هستیم و اختلافات مالی میان دولت بغداد و اقلیم کردستان وجود دارد و بغداد هنوز سهم ما از بودجه کل 2014 را به ما نداده است.

جبار یاور گفت: ما تاکنون توانسته‌ایم 14 تیپ پیاده‌نظام را یکپارچه‌سازی و سازماندهی کنیم.

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان نیز اعلام کرد: بغداد برای ما اهمیت زیادی دارد و ما با دولت جدید برای حل مشکلات همکاری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سیاست اقلیم کردستان بر توجه به بغداد متمرکز است. ما باید روابط خوبی با تمامی طرف‌های عراقی براساس منافع مشترک داشته باشیم.

در همین راستا روزنامه دیلی میل انگلیس اعلام کرد که داعش 13 کودک در شهر موصل عراق را به دلیل تماشای بازی فوتبال عراق و اردن اعدام کرده است.

وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد که نیروهای سازمان اطلاعات نظامی عراق تجمع داعش در منطقه الکرمه در جنوب الانبار را با موشک هدف قرار دادند که موجب کشته شدن 37 داعشی شد.

انتهای پیام

کد N685077

وبگردی