آفتاب

تحلیل وال استریت ژورنال درباره موضع‌گیری اوباما درخصوص تصویب لایحه تحریم جدید ایران

تحلیل وال استریت ژورنال درباره موضع‌گیری اوباما درخصوص تصویب لایحه تحریم جدید ایران

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به رویکرد رئیس جمهور آمریکا در قبال مذاکرات هسته ای با ایران، نوشت: اظهارات اوباما در خصوص تحریم ایران تنها یک ادعای بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نوامبر سال 2013 گفت که اجازه نمی‌دهد توافق اولیه ژنو به فرصتی برای ایرانی‌ها برای بازی با زمان و رهایی از فشار اقتصادی غرب تبدیل شود.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد: اگر ایران در طول این شش ماه به طور کامل به تعهداتش عمل نکند کاهش تحریم‌ها را کنار می‌گذارد و فشارها را افزایش می‌دهد.

اما اوباما روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکش با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت که هرگونه تلاش کنگره برای اعمال تحریم علیه ایران را تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد وتو خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: پیام من در این مرحله به کنگره این است که دست از تیراندازی بردارید.

دیوید کامرون نیز عدم تصویب هرگونه تحریم علیه ایران را خواستار شد.

دولت آمریکا می‌گوید که لایحه تحریم جدید ایران از سوی این کشور به عنوان یک اقدام خصمانه تلقی خواهد شد و حس انتقام را بیدار می‌کند و به روند کنونی دیپلماتیک آسیب می‌زند. دولت علاوه بر این معتقد است که چنین کاری اتحاد میان گروه موسوم به گروه 1+5 را از بین خواهد برد و غرب برای شکست مذاکرات سرزنش خواهد شد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: این اظهارات تنها ادعاهایی قابل ملاحظه در خصوص قانونی هستند که مجازات ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا پایان ضرب‌الأجل 30 ژوئن و در شرایط عدم پایبندی ایران به این توافق را در پی خواهد داشت و در واقع تحریم‌هایی را دوباره به کار می‌بندد که باراک اوباما پس از امضای توافق اولیه با ایران آنها را لغو کرد که شامل ممنوعیت صدور ویزا، محدودیت برای مقامات ایران و سخت‌گیری‌های بیشتر در حوزه نفت و تحریم‌های اقتصادی است.

تصویب این لایحه به مذاکره‌کنندگان ایرانی خواهد فهماند که آنها نمی‌توانند بدون پرداخت هزینه موافقت غرب را جلب کند. بنابراین طرح این مسأله که تحریم‌های جدید موجب کناره‌گیری ایران از میز مذاکره می‌شود یک اظهارنظر عجیب است چون دولت آمریکا ادعا می‌کند که تحریم‌ها دلیل موافقت ایران با توافق اولیه ژنو بوده است.

همچنین این اقدام موجب از هم پاشیده شدن اتحاد گروه 1+5 نخواهد شد. روسیه حتی زمانی که مورد هجوم تحریم‌های غرب قرار گرفت نیز میز مذاکره با ایران را ترک نکرد، اکنون چه دلیلی دارد که بخواهد به جای ایران این کار را انجام دهد. تحریم‌هایی که ایران خواهان لغو آنها است شامل فروش نفت و گاز، سیستم بانکداری و محدودیت در نقل و انتقالات بین‌المللی پول‌هایش به اقدام آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش وابسته است و روسیه در این میان نقش حاشیه‌ای دارد.

دلیل واقعی اوباما برای مخالفت با این لایحه شاید این باشد که وی می‌داند این حاوی پیامی است که به رئیس جمهور می‌گوید با ایران توافق بدی امضا نکند. با این حال علیرغم حمایت برخی قانون‌گذاران دموکرات از این لایحه مخالفت کردن با سیاست‌های یک رئیس جمهور دموکرات کار ساده‌ای نخواهد بود.

این روزنامه آمریکایی در پایان یادآور شد: دو سال پیش‌ رو پر است از خطرهایی در عرصه سیاست خارجی. چون رقیبان سعی می‌کنند ضعف‌های باراک اوباما و تمایل وی برای دستیابی به توافقات دیپلماتیک را تحقیر کنند.

انتهای پیام

کد N685025

وبگردی