آفتاب
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد

واگذاری اورژانس هسته‌ای به سازمان پدافند غیرعامل/ آموزش امدادگری به نبروهای مسلح

واگذاری اورژانس هسته‌ای به سازمان پدافند غیرعامل/ آموزش امدادگری به نبروهای مسلح

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت آموزش کارگران ساختمانی به منظور انجام ساخت و سازهای ایمن و استاندارد تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ،مهندس اسماعیل نجار در حاشیه چهارمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور در سال جاری که روز سه شنبه در وزارت کشور برگزار شد، گفت: در این جلسه رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گزارش اقدامات مربوط به آموزش کارگران ماهر به ویژه در صنعت ساختمان را تشریح کرد.

وی با اشاره به وضعیت کشورمان و مخاطرات و بلایای طبیعی که آن را تهدید می‌کند گفت: بحث پیشگیری از خسارات از جمله سیاست‌های سازمان ماست و در همین راستا یکی از مواردی که تاثیر زیادی در کاهش آمار کشته شدگان و مصدومان حوادثی نظیر زلزله خواهد داشت موضوع ساخت و ساز است. در همین راستا به نظر می رسد موضوع آموزش کارگران ماهر در این زمینه بسیار قابل توجه است که سازمان فنی و حرفه‌ای قول‌هایی را به ما داده است.

وی با بیان اینکه در این حوزه قوانین خوبی وجود دارد، اظهار کرد: البته خلا‌هایی میان آموزش کارگران و بکارگیری‌شان وجود دارد که در این خصوص کارگروهی تخصصی تشکیل شده و بناست این حلقه‌های مفقوده را شناسایی کند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، برابر آمارها تعداد زیادی از این کارگران ساختمانی آموزش‌های لازم را دریافت کردند اما اینکه چه تعداد از این افراد در کارگاه‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شوند جای بحث دارد.

اورژانس هسته‌ای به سازمان پدافند غیرعامل واگذار شد

نجار همچنین در خصوص آخرین وضعیت اورژانس هسته‌ای و سفری که چندی پیش به استان بوشهر داشته است نیز گفت: موضوع اورژانس و امدادگرا هسته‌ای پس از جلسات مختلفی که مورد بررسی قرار گرفت در نهایت به سازمان پدافند غیرعامل واگذار شد.

آموزش امدادگری به نبروهای مسلح

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های نیروهای مسلح در بحث امدادرسانی به حوادث طبیعی، اظهار کرد: در اغلب حوادث نظیر زلزله و سیل ، نیروهای مسلح از اولین نیروهایی هستند که در محل حاضر می شوند و کار امدادرسانی را آغاز می‌کنند بنابراین تصمیم‌ها بر این است تا با تهیه یک ساز و کاری از پتانسیل و ظرفیت تمامی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و غیره استفاده کنیم ضمن اینکه این نیروها تجهیزات خوبی را نیز در اختیار دارند که در مواقع بحران می‌توان از آنها کمک گرفت.

نجار ادامه داد: در همین راستا یک سری آموزش‌های امدادگری به این افراد داده می‌شود تا در صورت بروز بحران‌ها به مجموعه مدیریت بحران کمک کنند البته بسیاری از اعضای نیروهای مسلح نیز اصول اولیه امدادگری را آموخته‌اند.

وی درباره وضعیت بافت‌های فرسوده در شهرها نیز گفت: بحث رسیدگی به بافت‌های فرسوده موضوعی است که مسئولیتش بر عهده شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است و خوشبختانه دولت نیز توجه خوبی به این موضوع داشته و همکاری‌های انجام شده نیز تا کنون مطلوب بوده است که امیدواریم به زودی این مسائل نیز برطرف شود.

نجار درباره آخرین وضعیت بیمه ساختمان‌ها نیز گفت: از رسانه‌ها درخواست داریم ضرورت بیمه ساختمان‌ها در برابر حوادث را بازگو کنند تا همگان به این موضوع مهم پی ببرند. بحث بیمه ساختمان‌ها که به شکل پایلوت در استان گلستان اجرایی شده تاثیرات خوبی بر ایمنی ساخت و سازها،‌ رعایت اصول ایمنی و ... دارد.

وی با اشاره به حضور نماینده وزیر بهداشت در این جلسه اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که پیرامون آن بحث شد، موضوع بازتوانی و توانبخشی پس از بحران‌ها بود که در همین راستا پیشنهاد وزارت بهداشت در خصوص تغییر نام کارگروه بهداشت و درمان به کارگروه بهداشت، درمان و توانبخشی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه موضوع بازسازی، بازتوانی و توانبخشی بسیار موضوع مهمی است گفت: در بسیاری از حوادث شاهد این هستیم که سال‌ها از زمان وقوع گذشته اما اثرات روانی نامطلوبی از آن بر روی بازماندگان بجا مانده است که در این خصوص بازتوانی نقش موثری خواهد داشت.

وی با اشاره به دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: در این جلسه همچنین گزارش مربوط به استاندارد مصالح ساختمانی و مشکلات احتمالی آن از سوی سازمان ملی استاندارد تشریح شد و در خصوص تدوین ساختار متناسب مدیریت بحران در شهرداری‌ها گزارشی ارائه شد.

وی با بیان اینکه رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز توضیحاتی در خصوص تشکیل صندوق بیمه حوادث ارائه کرد، گفت: تبادل‌نظر در خصوص اصلاح عضویت روسای جمعیت هلال احمر و بنیاد مسکن در شورای هماهنگی مدیریت بحران نیز از دیگر دستور جلسه‌های امروز بود.

به گفته وی در این جلسه پیشنهاد عضویت کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی در برخی از کارگروه‌های تخصصی 14 گانه بررسی شد.

انتهای پیام

کد N684784

وبگردی