آفتاب

العبادی: خطر داعش بغداد را تهدید نمی‌کند/ اولویت غربی‌ها برای براندازی اسد از بین رفته است

العبادی: خطر داعش بغداد را تهدید نمی‌کند/ اولویت غربی‌ها برای براندازی اسد از بین رفته است

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه خطری از سوی داعش بغداد را تهدید نمی‌کند بر ضرورت ممانعت از عضوگیری این گروه تاکید کرد و گفت: اگر به این گروه اجازه بدهیم تا از هزاران جوان برای اقدامات تروریستی خود استفاده کند، هیچ ارتشی توان مقابله با آن را نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، درخصوص تحولات امنیتی و سیاسی عراق گفت‌وگو و تاکید کرد: خطر اقدامات تروریستی گروه داعش باعث شد تا اولویت چندین کشور، به ویژه کشورهای غربی درخصوص اصرار برای سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تغییر کند.

وی گفت: خطر داعش دیگر بغداد را تهدید نمی‌کند اما اگر به این گروه اجازه داده شود تا هزاران جوان را به کار بگیرد و از آنها برای پیش بردن طرح خود استفاده کند، هیچ ارتشی نمی‌تواند با این گروه مقابله کند.

وی گفت: گروه داعش پس از آنکه فهمید مسیر جنوب عراق به روی وی بسته است به سمت اقلیم کردستان حرکت کرد.

العبادی با بیان اینکه ایران اولین کشوری بوده که به بغداد و اقلیم کردستان کمک کرد و برای آنها سلاح فرستاد، گفت: اطلاعات ما از طرف‌های آمریکا و ایران نشان می‌دهد که این دو کشور در حال رسیدن به توافق‌هایی هستند.

وی گفت که از اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و همچنین مسوولان ایرانی اینگونه برداشت کرده که خواهان حل و فصل مسائل میان خود هستند و چنین تمایلی سه یا چهار ماه پیش وجود نداشته است.

العبادی همچنین به زخمی شدن ابوبکر بغدادی، رهبر داعش اشاره کرد و گفت: ابوبکر بغدادی پیشتر در منطقه «القائم» در مرز سوریه و عراق زخمی شد اما به طور معجزه‌آسایی نجات یافت و در حال حاضر بیشتر وقتش را در سوریه می‌گذراند.

العبادی همچنین گفت که عزت الدوری، معاون سابق صدام، و رئیس بازماندگان حزب منحل شده بعث عراق در حال حاضر در این کشور نیست بلکه در کشور دیگری حضور دارد.

وی از نتایج سفرهای خود به چند کشور منطقه ابراز خرسندی و پیش‌بینی کرد که روابط عراق و عربستان به ویژه پس از تعیین مقر سفارت عربستان در بغداد گسترش یابد.

وی ضمن اشاره به اینکه دیدار اخیر وی با سعود الفصیل، وزیر خارجه عربستان بسیار مثبت بوده است، درخصوص روابط با ترکیه گفت: به عقیده من دشواری برقراری روابط با ترکیه به این دلیل است که آنکارا خطر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را کمتر از خطر داعش نمی‌داند.

العبادی درخصوص روابط با اقلیم کردستان نیز تصریح کرد: روابط ما با اقلیم کردستان روابط خوبی است و هماهنگی‌هایی میان ما در زمینه‌های امنیتی، نظامی و اقتصادی وجود دارد. میان ما اعتماد متقابل وجود دارد اما سخنان من با کردها بسیار صریح است. به آنها گفتم که اگر بخواهند به روش قبل پیش بروند یعنی بخواهند برای جدایی از امکانات عراق بهره‌کشی کنند باید کاملاً آشکارا و شفاف اعلام کنند اما اگر خواهان ابقا در عراق هستند و جدا نشوند ما آماده‌ایم تا امکاناتمان را میان خود تقسیم کنیم.

وی همچنین فاش کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی عراق تلاشی برای ترور مرا ناکام گذاشته‌اند؛ من نمی‌ترسم اما بی‌باک هم نیستم.

انتهای پیام

کد N684590

وبگردی