آفتاب

گاردین: آژانس جاسوسی انگلیس ای‌میل‌های خبرنگاران را ضبط و ثبت کرده است

گاردین: آژانس جاسوسی انگلیس ای‌میل‌های خبرنگاران را ضبط و ثبت کرده است

روزنامه گاردین طی گزارشی اعلام کرد، آژانس جاسوسی انگلیس GCHQ نامه‌های الکترونیکی روزنامه‌نگاران رسانه‌ای بی‌بی‌سی، نیویورک تایمز، واشنگتن‌پست و سایر رسانه‌های خبری مهم را ضبط و ثبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه گاردین در شماره روز گذشته خود متذکر شد، این اطلاعات از مدارک فراهم شده توسط ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به دست آمده است.

براساس این گزارش، نامه‌های الکترونیکی خبرنگاران در بین 70 هزار نامه‌ای بوده است که طی کمتر از 10 دقیقه در نوامبر 2008 جمع‌آوری شد.

گاردین همچنین مدعی شده است که این آژانس جاسوسی انگلیس نامه‌های الکترونیکی رسانه‌های دیگری از جمله رویترز، ان‌بی‌سی و روزنامه فرانسوی لوموند را نیز مورد بررسی قرار داده است و اکنون نامه‌های الکترونیکی خبرنگاران در سایت اینترانت این آژانس جاسوسی موجود است.

در این گزارش به مورد هدف قرار گرفتن خبرنگاران خاصی اشاره نشده است.

در گزارش گاردین همچنین توضیح داده شده است که برخی از این نامه‌های الکترونیکی بین خبرنگاران و سردبیران رد و بدل می‌شده و حاوی اطلاعات و اخباری درباره موضوعات متفاوت بوده است.

این روزنامه در حالی به افشاگری این مسائل پرداخته که دبیران روزنامه و خبرگزاری‌های انگلیسی این روزها در حال دست و پنجه نرم کردن با درخواست دولت برای افزایش نظارت بر اینترنت برای مبارزه با تروریسم هستند. شرکت‌های رسانه‌ای و وکلای آنها در پی دسترسی بیشتر به اطلاعات و محدودیت تجسس و جاسوسی دولت در اطلاعات آنها هستند.

پیش از این دیوید کامرون، تخست‌وزیر انگلیس و اندرو پارکر، رئیس سرویس‌های امنیتی این کشور گفته بودند، پس از حملات به مجله شارلی ابدو در فرانسه، انگلیس باید نظارت خود بر اینترنت را افزایش دهد.

در همین حال سطح ملی تهدید تروریستی در انگلیس با توجه به شواهد آژانس‌های اطلاعاتی و پلیس این کشور مبنی بر احتمال بالای وقوع یک حمله تروریستی در این کشور در سطح «شدید» قرار دارد.

در همین حال، آژانس جاسوسی انگلیس به روزنامه گاردین درباره اقدامات خود گفته این فعالیت‌ها کاملا براساس چارچوب‌های قانونی بوده است.

انتهای پیام

کد N684565

وبگردی