آفتاب

عفو بین‌الملل از کشورهای اروپایی خواست به همکاری با سیا اعتراف کنند

عفو بین‌الملل از کشورهای اروپایی خواست به همکاری با سیا اعتراف کنند

عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) از کشورهای اروپایی خواست تا ضمن اعتراف به همکاری‌های ادعا شده با عملیات‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از جمله در مورد شکنجه، به محاکمه کردن مسوولان این اقدامات نیز کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جولیا هال، کارشناس حقوق بشر و مقابله با تروریسم عفو بین‌الملل گفت: دولت‌ها بیش از این نمی‌توانند برای پنهان کردن حقایق مربوط به نقش‌هایشان در شکنجه و ناپدید کردن مردم به توجیهات بی‌پایه و اساس «امنیت ملی» و ادعاهای رازداری دولتی تکیه کنند.

وی افزود: الآن زمان تحقق عدالت برای افرادی که از اقدامات وحشتناک همچون غرق مصنوعی، تعرض جنسی و اعدام‌های ساختگی رنج برده‌اند، فرا رسیده و این اقدامات به عنوان عملیات‌های غیرقانونی مقابله با تروریسم توصیف می‌شوند.

این درخواست به دنبال گزارش تکان دهنده سنای آمریکا مطرح شده که نشان داد چطور سازمان سیا مظنونین تروریستی را شکنجه می‌کرده و آژانس‌های جاسوسی انگلیس را به عنوان نزدیکترین شریک واشنگتن در «جنگ علیه ترور» در کانون توجه قرار داد.

جولیا هال گفت: این گزارش سنا کاملاً نشان می‌دهد که دولت‌های خارجی برای موفقیت این عملیات‌های سیا لازم و ضروری بودند.

این در حالی است که این گزارش سیا صریحاً از کشورهای اروپایی نام نبرده است.

با این حال عفو بین‌الملل گفت، تحقیقاتش نشان می‌دهد که لهستان، رومانی و لیتوانی به سازمان سیا اجازه داده‌اند تا مکان‌های بازداشت محرمانه‌ای در کشورهایشان داشته باشد و جاسوس‌های انگلیسی نیز در شکنجه‌ها دست داشته‌اند.

یک تحقیقات پارلمانی درباره اتهامات مشارکت انگلیس با آمریکا در شکنجه مظنونین تروریستی قرار است نتیجه‌گیری‌های خود را در پایان سال‌جاری میلادی منتشر کند اما عفو بین‌الملل گفت، این تحقیقات مستقل نیست.

انتهای پیام

کد N684437

وبگردی