آفتاب

برگزاری اولین جلسه کابینه ترکیه به ریاست اردوغان

برگزاری اولین جلسه کابینه ترکیه به ریاست اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه پس از حواشی بسیار در نهایت برای اولین‌بار ریاست جلسه هشت ساعته کابینه را برعهده گرفت.

رئیس‌جمهور ترکیه پس از حواشی بسیار در نهایت برای اولین‌بار ریاست جلسه هشت ساعته کابینه را برعهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، جلسه کابینه دولت ترکیه روز گذشته در حالی با ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شد که احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر و تمام وزرایش نیز در آن حضور داشتند و از ساعت 12:20 بعدازظهر تا 20:55 عصر به طول انجامید.

پس از پایان این جلسه "بولنت آرینچ"، سخنگوی دولت و معاون نخست‌وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران گفت، ناآرامی‌های جاری در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه، تهدیدی علیه نتیجه روند صلح مورد نظر دولت این کشور جهت پایان دادن به سه دهه درگیری با حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) محسوب می‌شود.

آرینچ همچنین تاکید کرد که فرمانده ژاندارمری و معاون رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه نیز در این جلسه حضور داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های تایید نشده مبنی بر قصد اردوغان برای ریاست بر جلسه کابینه در هر دو ماه تنها اظهار کرد، رییس‌جمهور این حق را دارد که ریاست بر جلسه کابینه را در هر زمانی بر عهده داشته باشد.

وی افزود: جلسه بعدی کابینه 26 ژانویه و در محل نخست‌وزیری برگزار خواهد شد.

در آغاز این جلسه اردوغان گزارشی از فعالیت‌هایش از زمان انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور به کابینه ارائه داده و سپس به ارائه اطلاعات درباره ساختار سازمانی جدید ریاست‌جمهور پرداخت. اردوغان در طول این مدت 12 واحد مختلف برای پیگیری مداوم امور کشور و ایجاد هماهنگی بهتر بین دولت و ریاست جمهوری ایجاد کرد.

براساس اظهارات آرینچ، اردوغان درباره هماهنگی بین دولت و ریاست جمهوری گفت: کسانی که سعی دارند تا بر هماهنگی در دولت خدشه وارد کنند یا تصویری از تنش بین رئیس‌جمهور و دولت ارائه دهند، در اشتباهند.

در جلسه کابینه دولت ترکیه پس از اردوغان، داوود اوغلو به ارائه گزارش و تشریع فعالیت وزرای مختلف پرداخته است. وزیر کشور ترکیه نیز به ارائه توضیحاتی درباره پیشرفت در مبارزه با ساختار موازی پرداخته و پس از آن "یالچین اکدوغان"، معاون نخست‌وزیری درباره روند صلح با کردها سخنرانی کرده است. همچنین "مولود چاووش اوغلو"، وزیرخارجه نیز درباره مسائل سیاست خارجی و تهدیدات جهانی تروریسم گزارش‌هایی ارائه داده و پس از او "علی باباجان"، دیگر معاون نخست‌وزیر به مسائل اقتصادی و توضیح درباره آنها پرداخت.

پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور از طریق انتخابات مستقیم و عمومی اردوغان روشن کرده است که قصد دارد از تمام قدرت‌های قانونی خود، از جمله ریاست بر جلسه کابینه استفاده کند.

انتهای پیام

کد N684389

وبگردی