آفتاب
حیدر العبادی:

ایران و آمریکا به توافق می رسند/ بغداد از دایره خطر داعش خارج شده است

ایران و آمریکا به توافق می رسند/ بغداد از دایره خطر داعش خارج شده است

نخست وزیر عراق در گفتگویی با اعلام اینکه آمریکا و ایران درباره عراق توافق دارند اعلام کرد که سرکرده داعش اغلب اوقات در سوریه بسر می برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن اظهار داشت که اطلاعات وی حاکی از آن است که ایران و آمریکا به سوی توافق پیش می روند. وی گفت: من احساس کرده ام باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواهان توافق کامل با ایران در تمامی مسائل است و عجیب است که این تمایل در طرف ایرانی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بغداد از دایره خطر داعش خارج شده است اما در عین حال به هر ارتش نظامی هشدار می دهیم در صورتی که با عضویت هزاران جوان به داعش مخالفت نکند نخواهد توانست با این گروه مقابله کند.

العبادی افزود: داعش هنگامی که فهمید راه جنوب عراق در مقابلش مسدود شده است به سوی کردستان عراق رفت. ایران به سرعت خطر ورود داعش به مرزهایش را درک کرد لذا نخستین کسی بود که به بغداد و اقلیم کردستان عراق برای مقابله با داعش سلاح ارسال کرد.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا و عراق در مورد ضرورت مقابله با داعش در عراق اختلاف نظر ندارند و این توافق تاکنون وجود داشته است. نخست وزیر عراق درباره زخمی شدن سردار سلیمانی در عراق نیز گفت: اگر زخمی شدن سردار سلیمانی در درگیری ها در عراق صحیح بود این خبر از طریق شبکه های امنیتی اعلام می شد.

حیدر العبادی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در منطقه القائم در مرزهای سوریه و عراق زخمی شد اما نجات پیدا کرد و در حال حاضر اغلب وقت خود را در سوریه بسر می برد. وی همچنین اعلام کرد که "عزت الدوری" معاون صدام دیکتاتور سابق عراق در عراق حضور ندارد بلکه در کشور دیگری زندگی می کند.

نخست وزیر عراق اظهار داشت که مقابله با خطر داعش در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی به اولویت تبدیل شده است و درخواست سرنگونی نظام بشار اسد کاهش پیدا کرده یا به تاخیر افتاده است.

وی از نتایج سفرهای خود به برخی کشورهای منطقه ابراز رضایت کرد و پیش بینی کرد که روابط بغداد و ریاض در پی بازگشایی سفارت عربستان در عراق افزایش یابد. حیدر العبادی در عین حال دیدار خود را با "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان سعودی بسیار مثبت توصیف کرد.

نخست وزیر عراق درباره روابط بغداد - آنکارا نیز گفت: دشواری در روابط با ترکیه از این جهت است که خطر حزب کارگران کردستان "پ.ک.ک" کمتر از خطر داعش نیست. وی روابط بغداد با اقلیم کردستان عراق را خوب توصیف و اعلام کرد در زمینه های امنیتی، نظامی و اقتصادی همکاری میان دو طرف وجود دارد.

وی افزود: روابط مستحکمی میان طرفین وجود دارد اما در عین حال من به برادران کرد زبان به طور صریح گفته ام اگر به دنبال جدایی از عراق هستید باید واضح و آشکار اعلام کنید اما اگر خواهان باقی ماندن در عراق هستید ما آمادگی داریم همه چیز را با شما تقسیم کنیم.

کد N684354

وبگردی