آفتاب

رهبر اپوزیسیون ترکیه تغییر سیاست آنکارا در قبال سوریه را خواستار شد

رهبر اپوزیسیون ترکیه تغییر سیاست آنکارا در قبال سوریه را خواستار شد

حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه با اعلام اینکه سیاست آنکارا در قبال سوریه باید تغییر کند، اعلام کرد: کشور نباید بیش از این اجازه عبور و مرور شبه‌نظامیان خارجی را بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه در جریان پنجمین نشست استانبول گفت: سیاست منطقه‌ای دولت آنکارا باید برای تمام مذاهب و گروه‌ها در خاورمیانه یکسان و برابر باشد. ترکیه می‌تواند تنها با چنین سیاستی به ثبات در منطقه کمک کند. با توجه به این مساله، سیاست ترکیه در قبال سوریه باید کاملا تغییر کند و نباید بیش از این به شبه‌نظامیان خارجی اجازه داده شود تا از ترکیه برای رفتن به سوریه استفاده کنند. ما برای این مساله نیازمند اقدامات جدی هستیم.

وی افزود: اکثریت جامعه ترکیه درباره آینده کشور و جهان نگران هستند. مردم از بابت رشد فرزندانشان در بحبوحه افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی نظیر داعش در عراق و سوریه نگرانند.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه همچنین بر تداوم دخالت آنکارا در امور تجارت داخلی سوریه تاکید کرد و گفت: این اقدام به تشکیل یک بلوک مقابله‌ای در برابر ایران، روسیه و چین کمک می‌کند. جامعه بین‌الملل یک دیدگاه گسترده نسبت به حزب حاکم عدالت و توسعه در حمایت از جبهه النصره و داعش دارد که استفاده از منابع کشورهای حوزه خلیج فارس در این روند نیز مدنظر است. همین امر باعث شده تا یک دلهره و تشویش نه فقط در سوریه بلکه در ایران، عراق و روسیه به وجود آید. آنچه که ما می‌خواهیم این است که ترکیه عامل صلح و ثبات در منطقه باشد. همان‌طور که در گذشته بود. سیاست مشکلات صفر با همسایگان دولت آنکارا هم‌اکنون به یکی از مشکلات لاینحل بدل شده است.

رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه با اشاره به این مساله که احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه بیشتر به سیاست مشکلات صفر با همسایگان می‌پردازد که خود باعث تنش بیشتر با سوریه شده، گفت: امروز، ترکیه یک کشور منزوی است که هیچ تاثیری بر منطقه ندارد. مناطق جنوبی ترکیه همانند پیشاور پاکستان شده‌اند.

وی همچنین هشدار داد که تمام دولت‌های دموکراتیک با مشکل تروریسم مواجه می‌شوند اگر این مشکل را کاملا تشخیص ندهند.

این مقام مسوول نسبت به شبه‌نظامیان بالقوه در ترکیه هشدار داد و گفت که این افراد تهدیدی نزدیک و جدی هستند.

قلیچدار اوغلو درباره آزادی و جامعه مدنی گفت: مشکلات ناشی از آزادی بزرگتر از امنیت ساختگی ایجاد شده تحت فشار و زور نیست. ما نباید علیه آزادی‌ها بجنگیم بلکه باید علیه فهم و اندیشه‌ای به پاخیزیم که دشمن آزادی است. ما باید از دموکراسی در مقابل دشمنان حمایت کنیم. ترکیه در حال دور شدن از ضرورت‌های پیوستن به اتحادیه اروپاست. حزب حاکم ترکیه تلاش می‌کند تا درک و فهمی را محقق کند که در آغاز قرن بیستم از میان رفته و آن را تحت عنوان «نئو عثمانیسم» از سر بگیرد.

انتهای پیام

کد N684285

وبگردی