آفتاب

اتحادیه اروپا: زمان برای کاهش تحریم‌های روسیه مناسب نیست

اتحادیه اروپا: زمان برای کاهش تحریم‌های روسیه مناسب نیست

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کردند که به رغم پیشنهادهای آشتی جویانه رییس سیاست خارجی این اتحادیه به روسیه در حال حاضر دلیلی برای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیرا در یادداشتی که خبرگزاری رویترز منتشر کرد، اعلام کرده که کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند بار دیگر با روسیه درخصوص دیپلماسی جهانی، تجارت و دیگر مسائل در صورتی که مسکو اقدام به اجرای توافقات به منظور پایان دادن به درگیری با جدایی طلبان در اوکراین کند، مذاکره کنند.

لیناس لینکه‌ویسیوس، وزیر امور خارجه لیتوانی هنگام ورود به نشستی که قرار بود به منظور بررسی سند پیشنهادی موگرینی برگزار شود، گفت: من فکر نمی‌کنم که اکنون ما باید درباره این که چطور تعامل مجدد با روسیه داشته باشیم، فکر کنیم. این روسیه است که باید درباره این که چطور با ما تعامل مجدد داشته باشد، فکر کند.

برخی کشورهای تندروتر اتحادیه اروپا نظیر لیتوانی از بابت این پیشنهاد فدریکا موگرینی ناخرسند بوده و گفته‌اند که چنین اظهاراتی پیامی اشتباه به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه می‌دهد و نشان می‌دهد که عزم اتحادیه اروپا در مقابل روسیه در حال تضعیف شدن است.

لینکه‌ویسیوس تصریح کرد: دلیلی برای تغییر سیاست اتحادیه اروپا در قبال روسیه و یا برداشتن تحریم‌ها علیه روسیه وجود ندارد.

همچنین مارتین لیدگارد، وزیر امور خارجه دانمارک نیز گفت: اکنون زمان مناسبی برای آنکه اتحادیه اروپا از تحریم‌ها علیه روسیه دست برداشته و یا پیامی مبنی بر اینکه ما تمایل به چنین کاری داریم، دهد، نیست، اما ما باید در جستجوی هرگونه امکان به منظور یافتن راه حل سیاسی برای بحران اوکراین باشیم.

از سوی دیگر مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد نیز گفت: اتحادیه اروپا باید تحریم‌هایش علیه روسیه را حفظ کند اما نیازمند یک دورنمای بلندمدت درخصوص تعامل با مسکو است.

با این حال موگرینی اظهار داشت، هرگونه تخفیف تحریم‌ها علیه روسیه تنها هنگامی رخ می‌دهد که در وضعیت اوکراین بهبود ایجاد شود.

همچنین سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش نیز اظهار کرد که اتحادیه اروپا باید یک راهبرد تدوین کند تا روابطش با روسیه را بار دیگر به جایگاهی مستحکم در بلندمدت بازگرداند.

وی به خبرنگاران گفت:‌ مساله مربوط به تشدید و یا تخفیف تحریم‌ها نیست بلکه مساله مربوط به فاصله گرفتن از واکنش صرف است. من فکر می‌کنم که این درست نیست که ما تنها واکنشی عمل کنیم.

انتهای پیام

کد N683867

وبگردی