آفتاب

وزیر خارجه کانادا تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی اسرائیل را محکوم کرد

وزیر خارجه کانادا تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی اسرائیل را محکوم کرد

وزیر خارجه کانادا آغاز تحقیقات اولیه دادگاه کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی احتمالی رژیم صهیونیستی را به عنوان یکی از متحدان سرسخت این رژیم محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان برد، وزیر خارجه کانادا طی بیانیه‌ای این تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی را "شدیدا تاسف آور" توصیف کرد و گفت، این مساله در نشست وی با مقامات اسرائیلی حتما عنوان خواهد شد.

وی پیش از دیدار با همتای اسرائیلی خود عنوان کرد: ما قرار است درباره مسائل مختلفی از جمله مسائل امنیتی و تصمیم تاسف بار دادگاه کیفری بین‌المللی گفت‌وگو کنیم.

پیش از این در روز جمعه دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد، این نهاد "تحقیقات اولیه" درباره اقدامات اسرائیل آغاز کرده است. این تحقیقات اقدامات رژیم صهیونیستی طی تابستان گذشته و جنگ غزه را نیز در بر می‌گیرد در واکنش به این اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با "ننگ آور" خواندن آن به شدت از این تصمیم انتقاد کرد.

اظهارات وزیر خارجه کانادا در حالی مطرح شده است که این کشور نقشی کلیدی در ایجاد دادگاه کیفری بین‌المللی داشته و همواره از آن حمایت کرده است.

در همین حال، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: به نظر ما این غیرقابل قبول است که حماس بتواند از اسرائیل شکایت کند!

وی افزود: اگر ما شاهد تغییری چشمگیر در موضع فلسطین نباشیم از دوستانمان خواهیم خواست تا تامین منابع مالی دادگاه کیفری بین‌المللی را متوقف کنند.

ژاپن که نخست وزیر آن اکنون برای دیدار با مقامات اسرائیلی به قدس سفر کرده با اختصاص 20 میلیون یورو در سال 2014 بزرگترین تامین کننده مالی این دادگاه است.

در همین حال کانادا 6 / 5 میلیون یورو به عنوان بودجه سالانه به دادگاه کیفری بین‌المللی اختصاص می‌دهد.

پیش از این طی گفت‌وگوهای وزیر خارجه کانادا و ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری نسبت به پیگیری یک چارچوب دیپلماتیک که بتواند به نتایج هرگونه مذاکرات آتی با اسرائیل آسیب بزند هشدار داده بود.

پس از آن در هنگام ترک رام الله معترضان فلسطینی با پرتاب تخم مرغ از مواضع کانادا انتقاد کردند.

روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی با شنیدن این حادثه پروتکل دیپلماتیک را شکست و به استقبال برد رفت.

در همین حال ریولین نیز در واکنش به تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی اظهار کرد: در دادگاه عقاید بین‌المللی، اسرائیل با محدودیت‌هایی مواجه و یک دستش بسته است و ما اجازه نخواهیم داد که دادگاه کیفری بین‌المللی دست دیگرمان را نیز ببندد و محدودترمان کند.

انتهای پیام

کد N682467

وبگردی