آفتاب

غربت گروه‌های موسیقی در هرمزگان

غربت گروه‌های موسیقی در هرمزگان

یک آهنگساز گفت: دستکاری موسیقی محلی بندرعباس به بهانه‌ی تلفیق، ریشه را خراب کرده و بافت اصیل را از بین برده است.

فراهیم سجادی - سرپرست گروه موسیقی سارنگ - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه‌ی خلیج فارس، اظهار کرد: حمایت‌ها و توجه‌ها خاص یکسری گروه‌های شناخته‌شده است. از سال 1387 تا کنون که گروه سارنگ تأسیس شده، فقط امکان برگزاری سه کنسرت در بندرعباس فراهم شده که به حمایت از سازمان محک اجرا شده‌اند.

وی ادامه داد: نسبت به وعده‌های اخیر اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از گروه‌های موسیقی استان و برگزاری کنسرت در بندرعباس امیدوارم. در مدتی که ما فعالیت موسیقی انجام داده‌ایم، نه‌تنها هرگز از طرف این اداره حمایت نشدیم، بلکه برای گرفتن مجوز و سالن هم مشکل داشتیم. در آخرین کنسرت نیز که با همکاری گروه بانگ اجرا شد، سالن فرهنگسرای طوبی در یک زمان در اختیار ما و گروه تئاتر قرار گرفته بود که به همین دلیل، به مشکل برخوردیم و کلی ضرر کردیم.

او درباره‌ی استقبال مردم از گروه‌های موسیقی بومی بندرعباس نیز اظهار کرد: ما فقط از سوی هنرجوهای‌مان حمایت می‌شویم. این در حالی است که کنسرت گروه‌های شناخته‌شده‌ی تهران با توجه بیشتری مواجه می‌شود و این موضوع باعث دلسردی گروه‌های بومی خواهد شد.

سرپرست گروه موسیقی سارنگ دلیل کشیده شدن مردم به سمت موسیقی بی‌محتوا را راحت‌طلبی دانست و بیان کرد: مردم خود را به راحت فکر کردن عادت داده‌اند و از موسیقی‌ای که به تفکر بیشتر نیاز دارد، دوری می‌کنند و ترجیح‌شان شادی بی‌محتوا در لحظه است.

وی بعضی خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی را نیز در این زمینه مقصر ارزیابی و اظهار کرد: رگ خواب مردم در دست‌شان است می‌دانند چگونه از آن استفاده کنند. به علاوه، در جامعه‌ی موسیقی ما باندبازی وجود دارد و کارها سفارشی ساخته می‌شوند.

این مدرس سازهای سنتی یکی از مواردی را که باعث شده مردم به شنیدن موسیقی فاخر علاقه‌مند نباشند، صداوسیما دانست و گفت: اگر گروهی برای معرفی و شناساندن به مردم در برنامه‌ای حضور داشته باشد یا به‌شدت ضعیف است یا در صورت قوی بودن، در ساعت نامناسبی روی آنتن می‌رود.

او بیان کرد: موسیقی ما به زیرساخت و بسترسازی نیاز دارد، متأسفانه بزرگان موسیقی ما به بهانه‌ی تلفیق، دست به کارهایی زده‌اند که ریشه را خراب می‌کند.

وی افزود: مسوولان بیشتر به موسیقی توجه نشان دهند و از گروه‌های فعال در شهرستان‌ها برای برگزاری برنامه‌ها و کنسرت‌های مختلف در بندرعباس و دیگر شهرها حمایت و دعوت کنند.

در همین زمینه، سرپرست گروه موسیقی آنامیس نیز به خبرنگار ایسنا در استان هرمزگان، گفت: مانور روی موسیقی غربی و تدریس آن در آموزشگاه‌ها باعث شده جوان‌ها از موسیقی محلی هرمزگان دور شوند. 10 سال است که گروه جدیدی به گروه‌های موسیقی محلی افزوده نشده، عضو جدیدی اعلام همکاری نکرده و علاقه‌مندی نشان نداده است.

عبدالرضا سهرابی که فعالیت خود را به‌صورت مستمر از سال 1375 آغاز کرده است، اظهار کرد: در این سال‌ها، گروه موسیقی ما مورد حمایت هیچ سازمانی قرار نگرفته و اگر کنسرتی برگزار کرده‌ایم فقط در شهرستان میناب بوده است و با هزینه‌ی شخصی خودمان. از چهار سال پیش قرار بوده که جشنواره‌ی موسیقی تک نوازی و تک آوایی «کوکوکو» در میناب برگزار شود، ولی هر سال به دلایل مختلف، این امر محقق نشده است.

سرپرست گروه موسیقی آنامیس ادامه داد: در حالی که نزدیک زمان برگزاری جشنواره‌ی موسیقی فجر هستیم، ما هنوز هزینه‌ی جشنواره‌ی سال پیش را نگرفته‌ایم و هزینه‌ی قراردادهای سال گذشته هنوز به دست ما نرسیده است.

وی با اشاره به درخشش گروه موسیقی بومی آنامیس میناب در جشنواره‌های مختلف کشوری و بین‌المللی، گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال گذشته وعده‌ی برگزاری کنسرت در بندرعباس را داد؛ ولی باز هم عملی نشد. چند روز گذشته هم در جلسه‌ای با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد قول‌هایی برای عملی شدن وعده‌ها داده شد که باز هم باید منتظر ماند و دید که چطور پیش خواهد رفت.

سهرابی یکی از دلایل به حاشیه رانده شدن موسیقی اصیل هرمزگان را استفاده نکردن از ظرفیت‌ها دانست و افزود: در بندرعباس و میناب مجال اجرا به ما داده نشده است و مردم هرمزگان به‌درستی گروه‌های موسیقی را نمی‌شناسند و توجهی به آن‌ها ندارند. این در حالی است که فستیوال‌های بزرگ و معتبر و حتی برخی ساکنان دیگر شهرها با ما آشنا هستند و از ما بیشتر حمایت می‌کنند.

وی مشکل در زیرساخت‌ها را از جمله‌ی دیگر دلایل به حاشیه رانده شدن موسیقی در هرمزگان ارزیابی و اظهار کرد: مانور در موسیقی غربی و تدریس آن در آموزشگاه‌ها باعث شده جوان‌ها از موسیقی محلی هرمزگان دور شوند.

او مهاجرنشین بودن شهر بندرعباس را دلیل دیگری برای دور ماندن از موسیقی محلی دانست و گفت: موسیقی هرمزگان همواره در آیین و سنت مردم بوده و در تمام مراسم شادی و عزا و حتی به دریا رفتن، موسیقی خاص وجود داشته و عضو جداناپذیری از زندگی مردم بوده است.

سهرابی اضافه کرد: امیدوارم روزی سازهای سنتی استان هرمزگان در آموزشگاه‌ها تعلیم داده شوند و مسوولان به موسیقی این استان توجه بیشتری نشان دهند، چراکه این موسیقی پتانسیل جذب گردشگر و معرفی شدن به جهانیان را دارد.

انتهای پیام

کد N681910

وبگردی