آفتاب

پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو/ سند «اصول توافق» ارائه نشد

پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو/ سند «اصول توافق» ارائه نشد

نشست عمومی مذاکرات معاونان وزیران امور خارجه ایران و ۱+۵ پایان یافت. هنوز دو طرف، نتیجه این دور از مذاکرات را اعلام نکرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از ایسنا، دور تازه مذاکرات ایران و 1+5، پیش از ظهر روز یکشنبه به وقت محلی، در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در شهر ژنو سوئیس، در سطح معاونان وزیران خارجه، به مدت 2 ساعت برگزار شد.
هنوز دو طرف، نتیجه این دور از مذاکرات را اعلام نکرده اند.
برابر این گزارش، معاونان وزیر امور خارجه کشورمان، عصر روز یکشنبه، با نمایندگان چین و 3 کشور اروپایی به طور جداگانه دیدار می کنند.
سند «اصول توافق» به اعضای 1+5 ارائه نمی شود
در همین حال، ایران و آمریکا در مذاکرات هفته‌ گذشته خود تلاش داشتند پیش‌ نویس سند «اصول توافق» را برای تسریع در مذاکرات تدوین کنند، اما در نشست امروز خود با دیگر اعضای گروه ۱+۵، این سند را عرضه نکردند.
به گزارش تسنیم، وبگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی درباره مذاکرات اخیر ایران و آمریکا به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت، مذاکره‌ کنندگان آمریکایی و ایرانی در تمام طول هفته گذشته به صورت فشرده تلاش کردند پیش‌نویس یک سند مشترک را به منظور سرعت بخشی به مذاکرات هسته‌ای تدوین کنند، اما پیش بینی نمی‌شود این سند را در نشست امروز خود با 6 قدرت‌ جهانی ارائه کنند.
یک دیپلمات حاضر در گفتگوها، روز شنبه(دیروز، 17 ژانویه 2015، 27 دی 1393) در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا سندی که مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی در هفته کنونی روی آن کار کرده‌اند، به دیگر اعضای گروه 1+5 ارائه خواهد کرد یا نه، گفت: «نه در این دور از مذاکرات.»
منابع دیپلماتیک گفته‌اند، سندی که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها روی پیش نویس آن کار می‌ کرده‌ اند، «اصول توافق» نام دارد و آشکارا یکی از عناصر چارچوب توافقی است که ایران و گروه 1+5 تلاش دارند تا ماه مارس آن را تکمیل کنند.
هر دو وزیر امور خارجه ایران و آمریکا که در هفته گذشته، دو بار در شهرهای ژنو و پاریس با یکدیگر دیدار کردند، پیش تر ابراز امیدواری کرده‌ بودند این دور از مشورت‌های آمریکا - ایران بتواند به تسریع توافق نهایی کمک کند. هر دو طرف با فشار سیاسی داخلی فزاینده‌ای برای کم کردن فضای این مذاکرات به درازا کشیده‌، رو به رو هستند و هر دو طرف، فوریت فزاینده ضرورت دستیابی به یک توافق تا ضرب‌الاجل جدید را ابراز کرده‌اند.
با این حال، در حالی که هر یک از طرف‌ها جدیت، حرفه‌ ای بودن و علاقه طرف مقابل را برای دستیابی به یک توافق می‌ ستایند، اما حتی در تهیه پیش‌نویس اصول کلی نیز همچنان مشکلاتی وجود دارد.
از مهم ترین موضوع های چالش‌ برانگیز که برای دست یافتن به یک توافق باید بر آن فائق آمد، همان‌هایی است که در سال گذشته مشکل‌آفرین بود: میزان ظرفیت غنی‌سازی ایران، سرعت کاهش تحریم‌ ها، و مدت زمان توافق نهایی.
به گفته علی واعظ، از کارشناسان روابط بین‌الملل، گفتگوهای چند روز گذشته میان تیم‌های مذاکره‌کننده آمریکا و ایران «فشرده‌ ترین و متمرکزترین مذاکرات از سال 2013 تا کنون بوده است»: از دید من، هدف آنها تهیه پیش‌نویس چارچوبی است که خطوط کلی یک توافق را که بتوان به دیگر اعضای گروه 1+5 ارائه کرد، مشخص کند.
وی افزود: «میزان پیشرفتی که آنها می‌توانند (در این مرحله)‌ به دست آورند، آینده این مذاکرات را تعیین می‌ کند. خاصه با توجه به افزایش فشارها در واشنگتن و تهران، هر دو طرف کاملا آگاه هستند که وضعیت کنونی، ناپایدار است.»
تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا، در تمام طول هفته با یکدیگر دیدار داشتند، اما روز 16 ژانویه (جمعه) هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به آنها پیوست و در روز 17 ژانویه (شنبه) دیدارهایی را به همتایان ایرانی و آمریکایی خود داشت.
روسیه و ایران نیز عصر دیروز یک دیدار دوجانبه داشتند.
قرار است که ایران و چین نیز امروز دیدار دوجانبه‌ای داشته باشند و پس از آن نیز نشستی میان طرف ایرانی و تمامی نمایندگان گروه 1+5 برگزار شود.
کد N681795

وبگردی